66 procent van de toonaangevende webshops in Nederland zou niet voldoen aan de nieuwe regelgeving voor cookies die sinds maart van kracht is gegaan.
Dat blijkt uit onderzoek van performance marketing bureau PaperDigits. Sinds maart geldt een uitbreiding van de Digital Markets Act (DSA), waardoor de manier waarop advertentieplatformen data verzamelen verder is aangescherpt.
Deze advertentieplatforms worden nu verantwoordelijk gehouden voor het correct verzamelen van de gebruikersdata. Houden webshops zich niet aan de nieuwe regelgeving, dan kunnen ze van bepaalde diensten van bijvoorbeeld Google worden uitgesloten. Google controleert dit door Cookie Consent V2 verplicht te stellen.
Uit het onderzoek zou blijken dat twee derde van ’s lands grootste webshops niet aan die nieuwe regelgeving voldoet. Van de overgebleven bedrijven die wel een cookiebanner hanteren én Google Analytics 4 gebruiken, stuurt 34 procent zonder toestemming alle data van hun klanten. Van de partijen die deze signalen wel naar Google sturen, doen 22 dit op de correcte manier en volledig in lijn met de Cookie Consent V2-regels.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
‘Twee derde grootste webshops voldoet niet aan nieuwe cookie-wetgeving’