Twinkle | Digital Commerce

Parfumado: ‘In een parfumwinkel word je overladen met honderden flesjes’

2024-03-12
1000562
  • [interview]
  • 4:17

Het e-commerce landschap is veranderlijk. Dat is ieder jaar terug te zien in de Twinkle100. Ook in de nieuwe editie staan weer enkele nieuwe organisaties. In Twinkle lichten we opvallende nieuwkomers in de lijst uit en deze keer spreken we met Martijn van Rooy, medeoprichter en -eigenaar van Parfumado.

Gefeliciteerd met jullie plek in de Twinkle100. Jullie staan op positie 257, ben je er tevreden mee?

‘Om heel eerlijk te zijn, zijn we niet heel erg bezig geweest met “gaan we hem halen, gaan we hem niet halen”. Maar het was wél een leuke verrassing dat we erin staan. Je hebt soms heel pittige weken en maanden in zo'n jaar. En dan zijn dit soort berichten, prijzen, awards, lijstjes, mooie dingen om met het team te delen. En het is leuk om de reacties te horen, ik kreeg al van een aantal vrienden foto’s toegestuurd van onze pagina.’

In 2018 stond Parfumado in onze rubriek ‘Nieuw in de Markt’. Daarna is het hard gegaan. Wat zijn de highlights geweest sinds die tijd?

‘In 2020 deden we mee aan Dragons Den. Ik was al jaren fan van Shark Tank (de originele, Amerikaanse versie van het programma, red.), dus om daaraan mee te doen met mijn eigen bedrijf, gaf absoluut een kick. Dat was midden in coronatijd, iedereen zat voor de buis: 1,7 miljoen mensen hebben die uitzending gezien. Toen werd voor mij wel duidelijk wat de power van tv is. Het voordeel was dat we een fysiek product konden laten zien. Dat resoneert goed in zo’n programma, want mensen kunnen het begrijpen. Na die uitzending ontplofte ons websiteverkeer. Maar het meest trots ben ik op de groei die we hebben doorgemaakt. We zijn in de basis een parfum-ontdekkingsplatform, dat gebruikmaakt van technologie en data. We maken voor klanten geurprofielen aan en op basis daarvan kunnen we aanbevelingen doen. Om die reden is voor ons de groei van het aantal abonnees de belangrijkste KPI.’

Parfumado heeft bij de start ingezet op een abonnementsmodel. Dat was in een tijd dat dit model sterk opkwam. Geloof je daar nog steeds in?

‘Dat klopt, je had Bloomon en Boldking, daar hebben we natuurlijk ook goed naar gekeken. Zij zijn wel gedeeltelijk van het oorspronkelijke abonnementsmodel afgestapt. Maar wij zien er nog heel veel groeipotentieel in, dus we zijn niet van plan om ervan af te wijken. Dat komt ook door de aard van het product. Onze voornaamste doelgroep zijn vrouwen, liefhebbers van parfum, die bij ons komen om nieuwe geuren te ontdekken. Voor hen werkt het abonnementsmodel heel goed, omdat ze zo echt elke maand kunnen afwisselen, afhankelijk van hoe ze zich voelen.’

Is jullie strategie in de loop der jaren nog veranderd?

‘We hebben in 2021 een zusteronderneming gestart. In het Parfumado-aanbod voeren we onder meer heel exclusieve nichemerken, van bedrijven die klein zijn qua omvang en werken met een selectieve distributiestrategie. Ook hebben we meer bekende commerciële merken die je bij de grote parfumketens tegenkomt. Met name die grote beauty corporates gaan heel erg “aan” op het datastuk dat wij bieden. Met onze nieuwe onderneming faciliteren we voor die merken de sampling. Als een parfummerk een nieuw geurtje uitbrengt, dan leggen ze samples bij fysieke parfumerieën. Daar belanden ze meestal in een grote bak, achter de kassa, en als je er iets koopt, dan krijg je blind van de verkoopster zo'n sample in je tasje gegooid. Dat leidt tot enorm veel waste, terwijl die samples best kostbaar zijn om te produceren. Wij zeggen tegen die merken: “Geef die samples aan ons, en wij zorgen dat dit geurtje in de handen komt van Daniël, van wie wij weten dat hij tussen de 30 en de 40 jaar oud is en dat hij dit geurprofiel heeft.” Wij kunnen dankzij onze database een sample dus in de juiste handen geven. Dat is heel waardevol voor merken.’

Welke ontwikkelingen kunnen we komende tijd van Parfumado verwachten?

‘In het vorige interview dat Twinkle met ons hield, zei ik dat we snel over de grens willen groeien. Dat willen we nog steeds. Ons doel is om met dit concept een dominante speler te zijn in heel Europa, waar we dat nu in Nederland en steeds meer in België zijn. Duitsland staat zeker hoog op het lijstje, we zijn al actief in de UK en de Nordics. Op kortere termijn is het ook interessant dat we bezig zijn met een strategische partnership met een retailer. Een naam kan ik nu nog niet noemen, maar daarmee worden we straks zichtbaar in fysieke winkels. Als je nu in een winkel een geurtje wilt uitzoeken, word je overladen met honderden flesjes. Veel mensen gaan daarom maar af op een verkoopster, of op hoe de fles eruit ziet, of de merken die ze kennen. Wat maken online aan de hand van een aantal vragen een geurprofiel, op basis van jouw voorkeuren. We zijn nu bezig om daar een fysieke variant van te ontwikkelen, in de vorm van een instore meubel. Via dat meubel kun je straks die geuren echt ruiken, kijken of het bij je past, en zo kom je heel laagdrempelig achter jouw geurprofiel. En in samenwerking met die retailer kun je de geur van jouw keuze meteen in travel size flacon meenemen. Ik verwacht daar heel veel van, wij denken dat het ook onze online tak zal versterken. In eerste instantie komt het in één winkel te staan, maar de ambitie is om dat uit te rollen naar heel veel locaties.’