Twinkle | Digital Commerce

Fietsenfabrikant PMG verhoogt omzet met nieuwe Shopware-shop

2024-02-19
1000562
  • [branded content]
  • 3:59

De fietsenfabrikant PMG heeft zijn online verkoop met 22% verhoogd met een nieuwe online shop van Shopware. Tegelijkertijd steeg het aantal bestellingen met 53% en de conversie met 27%. PMG profiteerde van de aanpasbaarheid van het shopsysteem en de soepele interactie met verschillende systemen van derden.

In de fietsindustrie wordt PMG, opgericht in 1998, beschouwd als een van de marktleiders in de Benelux. Bekende fietsmerken zoals Popal, supersuper, Cangoo, Keewee, BSP en BirdBike maken deel uit van het bedrijf. PMG produceert een breed scala aan fietsproducten, van kinderfietsen en stadsfietsen tot e-bikes en cargo-bikes. Het bedrijf werkt samen met meer dan 1.500 dealers in heel Europa en levert in tien landen.

De uitdaging

Het oude platform van PMG was meer gericht op de modesector en voldeed aan de eisen tot het uitbreken van de COVID-19-pandemie. Omdat menselijk contact in grote groepen beperkt werd, kozen veel mensen voor activiteiten in de buitenlucht. Als gevolg hiervan nam de vraag naar fietsen exponentieel toe. PMG voegde nog twee fietsmerken toe aan het assortiment, verdubbelde het aantal werknemers en opende zes nieuwe markten in Europa. Ook de inkomsten verdrievoudigden in die tijd. Deze snelle groei bracht veel uitdagingen met zich mee:

  • De accountmanagers waren overbelast met het verwerken van de aanvragen van dealers.
  • Het bestaande portaal was niet opgewassen tegen de hoge bestelhoeveelheden.
  • Het organiseren van een groot aantal fietsen, batches, versies en onderdelen vormde een groot probleem.
  • Op de support- en garantieafdeling stapelden de handmatige taken zich op, zodat het overzicht van de dealeraccounts vaak verloren ging.

Bas Hellendoorn, hoofd e-commerce bij PMG, vertelt: "Door de sterke groei is het voor ons een uitdaging geworden om aan de wensen en behoeften van onze dealers te voldoen en de werkprocessen van onze interne teams aan te passen". Om hun dealers een betere ervaring te bieden en hun bedrijfsprocessen te optimaliseren, koos PMG voor Shopware 6.

Shopware 6: een innovatief B2B-portaal voor moderne B2B-vereisten

Het nieuwe B2B-portaal van PMG is uniek in deze vorm. Het PIM-systeem en het ERP-systeem zijn geïntegreerd in het nieuwe Shopware platform om de dealers belangrijke productinformatie te bieden. Ze kunnen nu in realtime voorraden en levertijden bekijken.

Bovendien hebben ze toegang tot hun huidige en eerdere bestellingen. Deze zijn handig gesorteerd voor een beter overzicht. Bovendien is het verwerken van aanvragen van dealers eenvoudiger en sneller geworden. Voorheen moesten de dealers telefonisch contact opnemen met de support om defecte en niet geleverde onderdelen te melden. Nu kunnen ze eenvoudig een ticket indienen in het portaal of indien nodig een chat starten met een support-medewerker. Al deze nieuwe functies hebben geleid tot een hogere klanttevredenheid en een toename van het aantal sessies per gebruiker met 30%.

Geoptimaliseerde bedrijfsprocessen

Het nieuwe B2B-portaal is niet alleen nuttig voor de dealers. Het helpt ook afdelingen, zoals de klantenservice, de verkoop, het marketingteam en de financiële afdeling bij hun dagelijkse taken. Omdat de dealers veel dingen zelf online via het platform kunnen doen, wordt de werklast van de klanten-support verminderd. De laatste kan zich nu concentreren op meer dringende en complexe taken. Bovendien profiteert PMG van de klantspecifieke prijzen, die rechtstreeks door het ERP-systeem worden gevoed. Dit zorgt ervoor dat de juiste dealerprijzen worden weergegeven zonder dat het marketingteam handmatig hoeft in te grijpen.

Voor het verkoopteam kunnen de accountmanagers eenvoudig verkoopdoelen en kredietlimieten voor elke dealer instellen via het portaal. Op deze manier kunnen de jaarlijkse doelstellingen en quota gemakkelijk worden gevolgd. Bovendien kunnen accountmanagers uit naam van de dealer meerdere bestellingen in één keer invoeren. De dealer hoeft deze alleen nog maar goed te keuren om een transactie te voltooien. Dit versnelt het verkoopproces aanzienlijk, bespaart de accountmanagers en fietsenhandelaars tijd en versterkt de relatie tussen de twee.

De financiële afdeling gebruikt op zijn beurt het nieuwe portaal om de kredietlimieten van de dealers te controleren. Als ze hun limiet overschrijden, kunnen ze niet meer op factuur bestellen. De informatie op het portaal geeft de dealers inzicht in hun kredietwaardigheid en bespaart het financiële team veel tijd.

Uitstekende resultaten

Het nieuwe B2B-portaal met Shopware is een groot succes voor PMG. Niet alleen de bevestigde bestellingen en conversies zijn respectievelijk met 52,9% en 26,7% gestegen. Ook de omzet van het bedrijf steeg met 22%. Bovendien profiteren verschillende afdelingen van geautomatiseerde taken, dit verhoogt de efficiëntie en vergemakkelijkt het dagelijkse werk.

Hoe gaat het nu verder met PMG?

Op basis van de positieve resultaten is PMG van plan om het B2B portaal verder te verbeteren. Op de planning staat momenteel het automatiseren van de e-mailworkflows en het opzetten van een klantegegevensplatform (CDP). Bovendien wil het bedrijf zijn accountmanagers in de toekomst meer functies en inzichten bieden om de dealeraccounts effectiever te kunnen beheren.

PMG zeer tevreden met de resultaten van het project, zoals ook Bas Hellendoorn bevestigt: "Met het nieuwe Shopware platform en de koppeling met het ERP-, Customer Support- en PIM-systeem hebben we zowel voor onze organisatie als voor de rijwielhandelaren veel tijd kunnen besparen en de klantenbinding kunnen versterken. We konden een B2C-ervaring creëren in een B2B-portaal ”.

Meer informatie over de PMG-winkel

Dit artikel verschijnt op initiatief van Shopware