Het Chinese shoppingplatform Temu heeft zijn zinnen gezet op verdere uitbreiding in Europa en is partnerschappen aangegaan in Duitsland, Italië, Spanje en Portugal.
Dit meldt Ecommerce News. Temu is nu zo’n zeven maanden in Europa en levert producten direct van de fabrikant, het zogenaamde dropshipping. Afgelopen april werd het vanuit Nederland mogelijk om bij Temu te bestellen. Ondertussen heeft Temu gewerkt aan het verbeteren van zijn logistieke aanbod voor het winkelend publiek in Europa. Het werkt samen met Mail Alliance in Duitsland, Poste Italiane in Italië en CTT op het Iberisch schiereiland. ‘Onze samenwerking met sterke regionale partners zal ons helpen om aan de verwachtingen van onze klanten op het gebied van een soepel en efficiënt fulfilmentproces te voldoen en deze zelfs te overtreffen’, zegt Temu over zijn logistieke stappen in Europa. Volgens Ecommerce News lijken er meer logistieke samenwerkingen in het verschiet te liggen.
Niet alleen in Nederland is het platform populair, deze zomer bleek ook de VS overstag te zijn en omarmde de ‘koopjes-app’ vanwege de op hol geslagen inflatie.
Temu's business model is geen drop shopping. Het is een relatief nieuw model dat 'fully hosted' of 'consignment model' wordt genoemd. Daarbij onderhandelt Temu een prijs uit met fabrikanten (soms op basis van een wekelijks tender-achtig systeem). De fabrikant legt het product op voorraad in een Temu magazijn in de provincie Guangdong en blijft eigenaar van het product (m.a.w. Temu koopt het niet in). Temu doet vervolgens alle marketing en bepaalt de verkoopprijs, verzorgen de verzending en after sales. Meer details over dit business model zijn te lezen in een artikel dat we afgelopen zomer bij Tech Buzz China schreven over Temu: https://techbuzzchina.substack.com/p/temu-from-0-to-3-billion-in-10-months
Voor zover ik weet heet dat toch echt dropshipping, voor drop ga ik wel naar Kruidvat of Jamin.
Bij dropshipments ontvangt de front-end webshop enkel de order, stuurt die door naar de fabrikant of handelaar en die verzorgt op zijn beurt de levering aan de consument. Bij Temu is Temu zelf de front-end en tevens de partij die de logistiek verzorgt.