Twinkle | Digital Commerce

‘Luxemerken vaak gebruikt als lokaas voor online fraude’

2023-11-17
1000562
  • [nieuws]
  • 1:42

Criminelen zetten steeds vaker luxemerken in om consumenten te lokken naar kwaadaardige links. Ook koeriersbedrijven worden daar vaak voor gebruikt.

Dat blijkt uit onderzoek van Check Point Research. Zij ontdekten in aanloop naar Black Friday een ‘verontrustend e-mailpatroon’ dat door hackers wordt gebruikt. De criminelen maken websites en mails van bekende merken zoals Louis Vuitton, Rolex en Ray-Ban na. Deze sites en mails lijken niet van echt te onderscheiden. Als iemand vervolgens op zo’n e-mail klikt wordt het slachtoffer naar een website geleid die de producten tegen lage prijzen meent aan te bieden. Bij het afrekenen worden slachtoffer gevraagd gegevens in te voeren, die vervolgens in het bezit komen van de cybercriminelen.

Dit soort vormen van oplichting komen aan het einde van het jaar vaak voor, maar volgens Check Point Research valt dit jaar dus vooral op dat luxemerken en pakketbedrijven hiervoor worden misbruikt. Overigens is dat van pakketbedrijven niet nieuw. Vorig jaar stond bijvoorbeeld DHL op de eerste plaats in de lijst van vaakst geïmiteerde merken door cybercriminelen. In de maand oktober zagen de onderzoekers een toename van 13 procent in het aantal schadelijk bestanden in verband met bestellen en bezorging, vergeleken met vorig jaar.

‘Rondom Black Friday lopen consumenten meer risico op online oplichting dan normaal. De kans van slagen is voor cybercriminelen nu eenmaal groter rondom koopjesdagen. Cybercriminelen maken dankbaar gebruik van het gevoel van urgentie dat bij consumenten op dergelijke momenten speelt. Ook spelen ze vaak in op de emoties van de online shopper. Bovendien wordt het door de inzet van generatieve AI en brand phishing steeds moeilijker om nep van echt te onderscheiden’, reageert Zahier Madhar, security engineer expert bij Check Point Technologies. Madhar geeft ook enkele tips: ‘Blijf als consument waakzaam. Controleer of de webshop is voorzien van een keurmerk en winkel altijd bij authentieke retailers. Tref je een voor jou onbekende webshop, typ de domeinnaam dan in een zoekmachine en bekijk de recensies. Mocht je met wat argwaan toch besluiten om tot aankoop over te gaan, betaal dan achteraf of een methode waarbij je altijd geld terug kan vragen.’