Twinkle | Digital Commerce

Consumenten vertrouwen AI hun geld niet toe

2023-11-21
1000562
  • [nieuws]
  • 1:10

Maar liefst 85 procent van de consumenten is niet geïnteresseerd in het gebruik van AI om hen te helpen beslissen over aankopen. Bovendien zegt 60 procent dat als ze een AI-aanbeveling krijgen, de kans niet groter is dat ze iets zullen kopen, terwijl 17 procent zegt dat de kans kleiner is dat ze iets zullen kopen.

Dit blijkt volgens een wereldwijd onderzoek van softwarebedrijf Storyblok. Uit het onderzoek, dat uitgevoerd is onder 1000 consumenten, is duidelijk geworden welke content consumenten vertrouwen en welke zij afwijzen bij het doen van aankopen tijdens de feestdagen. Zo zegt 43 procent van de consumenten dat de website van een merk waardevoller is dan de mobiele app (34 procent) of sociale media accounts (16 procent). Slechts 7 procent geeft aan dat e-mail het meest waardevolle marketingkanaal is.

Eerder onderzoek van Storyblok toonde aan dat bedrijven nog steeds niet voldoende doen om hun websites te verbeteren. Uit de gegevens blijkt dat e-commerce bedrijven miljarden aan inkomsten mislopen omdat 60 procent van de consumenten afziet van een aankoop vanwege een slechte gebruikerservaring van de website. Volgens het onderzoek weten bedrijven dat ze een probleem hebben, zo schaamt 48 procent zich voor hun website.