Twinkle | Digital Commerce

Wetgeving over reviews

2023-04-26
1120630
  • 2:16

Per 28 mei 2022 is er wetgeving in werking getreden die aan webshops verplichtingen oplegt op het gebied van reviews. Webshops en platformen moeten zich ervan verzekeren dat reviews afkomstig zijn van echte klanten; dus van klanten die het product of de dienst echt hebben gebruikt. Veel consumenten bekijken reviews voordat zij beslissen om een product of dienst te kopen. Het is daarom belangrijk dat reviews betrouwbaar zijn.

Garanderen dat reviews van echte klanten afkomstig zijn

Webshops en platformen moeten (technische en/of organisatorische) maatregelen nemen om te garanderen dat reviews van echte klanten afkomstig zijn. Daarnaast moeten er ook regels worden opgesteld over het plaatsen van reviews, moeten consumenten worden geïnformeerd of er voor een review betaald is en moeten webshops en platformen aangeven of er gebruik wordt gemaakt van een reviewbedrijf. Al deze informatie moeten consumenten kunnen raadplegen op de plek waar reviews worden getoond.

In de praktijk betekent dit dat webshops haar gebruikers, op een makkelijk vindbare informatiepagina, moeten gaan informeren over waar getoonde reviews vandaan komen en dat deze echt zijn. Met “echt” bedoelen we dat alleen klanten die een aankoop hebben gedaan, een dienst hebben gebruikt of een daadwerkelijke handelservaring hebben opgedaan, een review kunnen plaatsen. In zo’n reviewbeleid zullen in ieder geval de onderstaande vragen beantwoord moeten kunnen worden:

  • Wie kan een review achterlaten?
  • Zijn dit alleen klanten die een product hebben gekocht?
  • Of kan iedereen een review achterlaten?
  • Hoe wordt de echtheid gegarandeerd?
  • Worden zowel positieve als negatieve reviews geplaatst op jouw website?
  • Worden er betaalde reviews op jouw website geplaatst?

ACM Ziet toe op de naleving van de wetgeving

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) is de toezichthouder en ziet toe op de naleving van wetgeving. Naar aanleiding van meerdere klachten van consumenten die de ACM over een webshop ontving, is de ACM vorig jaar een onderzoek gestart naar deze webshop en haar handelspraktijk. Uit het onderzoek bleek dat de webshop reviews plaatste die niet afkomstig waren van klanten die de producten echt hadden gekocht. Daarnaast werden negatieve reviews niet geplaatst. Hierdoor zagen consumenten voornamelijk positieve reviews van klanten die de producten niet hadden gekocht. De ACM heeft de webshop een boete opgelegd van 100.000 euro voor het misleiden van consumenten.

Reviews zijn van grote waarde

Reviews zijn van grote waarde voor webshops en platformen. En ook consumenten nemen reviews mee in hun aankoopbeslissing. De wetgeving verduidelijkt welke verplichtingen webshops en platformen hebben om ervoor te zorgen dat de reviews afkomstig zijn van echte klanten. Het plaatsen van nep reviews is een oneerlijke handelspraktijk en misleidend voor consumenten. Thuiswinkel.org helpt haar leden met het opstellen van regels over het plaatsen van reviews en controleert op naleving van deze wetgeving via de jaarlijkse juridische certificering.

Straal vertrouwen uit via Thuiswinkel Reviews

In samenwerking met Kiyoh, een bekende en betrouwbare aanbieder van reviews, bieden we exclusief voor leden Thuiswinkel Reviews aan. Tegen een scherp tarief (€ 12,50 voor 250 uitnodigingen per maand) kun je snel en gemakkelijk starten met het verzamelen van recensies. Wil je hier meer over weten? Ga dan naar www.thuiswinkel.org/thuiswinkel-reviews