Twinkle | Digital Commerce

Succesvol aan de slag met Google Analytics 4

2023-04-18
1000562
  • [branded content]
  • 6:02

Wil jij aan de slag met Google Analytics 4 en beter begrijpen hoe het verschilt van Universal analytics? In dit artikel lees je de belangrijkste inzichten en informatie uit de nieuwe podcast aflevering van Studio Beeckestijn met Felipe Wesbonk. Leer meer over Google Analytics 4 en krijg praktische tips om zelf aan de slag te gaan.

Vanaf 1 juli 2023 stopt Universal Analytics (UA) met het verzamelen van data. Overstappen naar Google Analytics 4 (GA4) (of een ander alternatief) is cruciaal. Het liefst had je namelijk op 1 juli 2022 al GA4 ingericht zodat je altijd een jaar terug kan kijken. Je kan namelijk geen data overzetten en begint met een schone lei. Eerder terug kijken dat het moment dat je de GA4 property hebt aangemaakt, kan dus niet.

Maar ook als GA4 al data verzameld, kan je wellicht nog niet helemaal je weg vinden. Er zijn namelijk veel veranderingen ten opzichte van UA. In de nieuwe podcast aflevering van Studio Beeckestijn neemt expert Felipe Wesbonk je mee in de wereld van Google analytics 4. Hij geeft praktische tips en handige informatie om succesvol aan de slag te gaan.

4 grote verschillen tussen Google analytics 4 en Universal

Er zijn flink wat dingen veranderd in Google Analytics 4. Felipe benoemd de grootste verschillen:

  1. Meetmethode: Het grootste verschil is dat er een hele andere meetmethode wordt gebruikt. Bij Universal heb je verschillende interactietypes. In GA4 zijn alle interacties gebeurtenissen en is hiermee meer schaalbaar, flexibeler en nauwkeuriger. Ook kan je nu de gegevens van diverse platformen in één dashboard zien.
  2. Voorspellen en attributiemodellen: De manier van registreren van gebruikers is ook anders. Het is nu meer machine learning (AI) gestuurd en kan dus voorspellingen doen. Dit geeft meer inzicht in de customer journey, omdat je ook cross-device en cross-platform kan meten. In Google Analytics 4 staat de gebruiker meer centraal. Attributiemodellen waren in Universal altijd lastig. Als je op twee verschillende apparaten zat op dezelfde site (mobiel en desktop) zag Universal dit als twee personen. Google Analytics 4 kan door middel van identificatiemethoden zien dat het om dezelfde gebruiker gaat. Zo kun je dus veel nauwkeuriger en betrouwbaarder meten.
  3. Nieuwe interface: De interface van Google Analytics 4 is anders. Als je gewend bent aan Universal Analytics, is het in Google Analytics 4 best lastig om je weg te vinden.
  4. Zelf rapporten samenstellen: De rapporten zijn ook anders in Google Analytics De meeste mensen zijn gewend dat er heel veel rapporten zijn aan de zijkant, in GA4 is dit veel compacter gemaakt. Het mooie aan GA4 is dat je zelf je interface helemaal kan ‘slicen & dicen’. Je kunt het helemaal zelf samenstellen, het heeft veel meer custom mogelijkheden. In GA4 moet je wel eerst goed door de instellingen lopen om alles goed neer te zetten, zodat alles goed gemeten kan worden.

Andere verschillen tussen Universal en GA4. Het overzicht is gemaakt door Felipe Wesbonk.

Hét moment om kritisch te kijken naar jouw datastrategie

Nu iedereen over moet op Google Analytics 4 en alles opnieuw moet worden ingesteld, is dit een ideaal moment om eens naar je eigen datastrategie te kijken. Wat wil je meten? Wat zijn interacties bij jou? Je begint bij je bedrijfsdoelen, die vertaal je door naar je websitedoelen en vervolgens ga je kijken wat je wilt bereiken om die doelen te behalen. Felipe adviseert het See-Think-Do-Care model als leidraad te gebruiken.

  • In de See-fase kijk je naar het bereik en de verkeersbronnen van mensen. Wat wil je daarvan weten? Doe je bijvoorbeeld veel met social media, dan wil je misschien weten welk deel van het verkeer uit social media komt en of je dat wilt vergroten.
  • In de Think-fase kijk je naar wat er gedaan wordt op de website. Worden er video’s bekeken? Hoelang zit iemand op je pagina? Wordt er een whitepaper gedownload? Wordt de FAQ aangeklikt? Dit zijn simpele vragen, maar wel belangrijk om te kijken hoe je jouw website kunt verbeteren.
  • In de Do-fase kijk je naar de conversies. Wat zijn de harde doelen? Wat is het aantal leads?
  • De Care-fase is het behoud. Hoe haal je mensen terug naar je website? En hoe zorg je dat zij ook converteren?

Op deze manier kun je heel goed je datastrategie en je KPI’s bepalen en zo weet je wat je wil doormeten in GA4. Op deze manier meet je alleen de dingen waarvan jij hebt bepaald dat ze nodig zijn aan de hand van je datastrategie en je KPI’s.

Micro-conversies

Je kunt in Google Analytics 4 ook veel meer op die micro-conversies sturen. Het is handig om van tevoren te bepalen welke micro-conversie te wilt meten. Hoe richt je dit in? Hoe ga je zorgen dat je dit goed meet? Ook hier pakt Felipe het STDC-model er graag bij. In de Think-fase ga je kijken naar wat er op de website gebeurd wat nog niet echt een einddoel of conversie is, maar wel een bepaalde betrokkenheid aantoont. Zet iemand iets in een favorietenlijst, voegt die iets toe aan het winkelmandje, kijkt die persoon een video (helemaal af), doet iemand een download? Dit zijn allemaal gebeurtenissen die je specifiek kunt inrichten en doormeten in GA4 en als conversie instellen.

Wat kunnen we nog verwachten?

Google is GA4 nog steeds aan het door ontwikkelen. Wat zijn features die er nog aan gaan komen binnen Google Analytics 4? Felipe benoemt twee dingen:

  1. Behavioral modeling zit nu nog een bèta. Hierbij wordt er gekeken naar gedragingen van gebruikers om de gebruikers beter te herkennen. Het is ook een beetje om de gaten op te vullen van gebruikers de geen consent geven op het meten van hun gedrag. Behavioral modeling is vooral een methode van GA4 om gebruikers beter en meer te herkennen en het hele customer journey meer in kaart te brengen.
  2. De rol van Artificial Intelligence in analytics wordt steeds groter. Machine learning is al groot bij Google Analytics 4. Denk bijvoorbeeld aan predictive modeling. Op basis van algoritmes wordt daarbij gekeken wat de gebruikers zijn die hebben getoond dat ze waarschijnlijk binnen (bijvoorbeeld) zeven dagen gaan kopen of juist opzeggen. Dat zijn voorspellende doelgroepen die ze kunnen maken. Daar heb je overigens wel heel veel data voor nodig. Wil je dit kunnen doen heb je zeker wel 1000 conversies per maand nodig.

Hoe future-proof is Google Analytics 4 gezien sommige landen het verbieden?

Analytics is op dit moment verboden in een paar landen, namelijk Oostenrijk, Italië en Frankrijk. Dat is voornamelijk gebaseerd op Universal. Het probleem hierbij is dat de data vanuit Analytics wordt geplaatst op servers in Amerika. Nu is het sowieso al verboden om persoonlijk identificeerbare informatie te zetten in analytics, dus je mag geen e-mailadressen, woonplaatsen, enzovoorts in GA4 registeren. In GA4 worden de IP-adressen standaard geanonimiseerd, dit kun je ook niet uitzetten. Dat is al een groot verbeterpunt op het gebied van privacy.

Het probleem is dus dat er data opgeslagen staat in Amerika en hiermee niet voldoet aan de richtlijnen van de AVG of de GDPR. Dit geldt overigens ook voor andere bedrijven, zoals Hubspot en Excel. Deze privacy issues betekenen niet dat we weg moeten blijven van analytics. Kijk bijvoorbeeld eens naar Europese analytics tools als Piwik Pro of Matomo.

Luister de volledige podcast

Studio Beeckestijn

Meer podcasts over digital, marketing, cx, data, communicatie en leiderschap? Luister alle afleveringen van Studio Beeckestijn. In meer dan 30 aflevering vertellen experts alles over hun vakgebied. Elke aflevering zit vol inspiratie, nieuwe inzichten en praktische tips. Studio Beeckestijn is te beluisteren in jouw favoriete podcast app.

Make impact

Werk verandert continu en dat vraagt om de juiste kennis en skills. Beeckestijn Business School helpt hiermee. Met compacte en praktische programma’s binnen digital, marketing, cx, data en communicatie door 100% vakexperts. Op zoek naar gratis kennis en inspiratie? Woon een online clinic bij of download een van de whitepapers. #kennisdelen