Pinduoduo-dochter Temu is van start gegaan in Nederland. Het platform koppelt miljoenen verkopers en merken wereldwijd aan klanten en doet dat nu dus ook in ons land.
Temu, spreek uit als ‘tie-moe’, bestaat nog maar een jaar en werd in Boston in Amerika opgericht. Toch is het bedrijf onderdeel van het Chinese Pinduoduo, dat zich meer richt op de landbouwsector. Temu presenteert zich meer als concurrent van Shein en Alibaba. Het platform beschikt over een ruim aanbod aan verschillende categorieën, vooral binnen het segment kleding en elektronica.
Onlangs werd al bekend dat het platform naar Europa zou uitbreiden en nu is ons land dus aan de beurt. Producten worden vaak binnen enkele weken geleverd. De shop is wel aangepast op Nederlandse behoeftes, zo kunnen klanten er met iDeal betalen.
De volgende Ali-Express die de NL markt komt verzieken en hun chinese rommel hier dumpt. We worden de afvalemmer van China, zo jammer!
jammer dit...prul !
Zeer tevreden over Temu
Zeer slecht en onberijkbaar bedrikf
Zo lang Nederlandse rommel net zo slecht is en 4x zoveel kost, blijf ik toch echt op de portemonnee letten
Ik heb reeds bij jullie besteld en nog altijd niks.ik spreek geen Frans of Engels en lees ook ni. In het Nederlands aub.dank u! Maar nee ze antwoorden toch ni dus geld kwijt!
We worden slechts één afval emmer als mensen de spullen ook kopen. Dus wie is de schuldige: de producent of toch de consument? Als de consument stopt met consumeren, zal de producent noodgedwongen stoppen met produceren.
Helemaal mee eens. Hoe meer goedkope rommel hoe meer vervuiling!!!!
alles komt al uit China maar wordt hier verkocht voor dubbele prijzen, dus ik ben geen dief van mijn portemonnee. overheid jat al genoeg van ons, dus ik vind het prima en dan er wordt ook prima spul geleverd
Precies! Niets te klagen.
Heb schoenen/rolschaatsen besteld, waren te klein, andere kleindochter blij. Groter besteld, niets ontvangen . Waar kan ik reageren bij ze?
Ik wacht al reeds 6 weken op mijn geld wat ik tegoed heb van Temu. Nog steeds niet ontvangen na diverse meldingen. Ook daar kreeg ik geen antwoord op. Zeer slechte service
Weer zo'n Chinese afvalstortplaats. We moeten juist van die 'goedkope' Aziatische prullen af! Koop Europees!
Als je in Euro- grijpgrage Nederland ten heldendaden 7.50,- voor koffie en een appelpunt moet neertellen welke 3 maanden terug nog 5,- neergeteld moest worden, weet ik niet wat erger is.
Dat vind ik nog goedkoop Hendrik.. koffie en appeltaart voor 7.50. Ik had vanmorgen anderhalve vlaai nodig, Plus verkoopt ze voor 9.90 per halve vlaai..bijna twintig euro voor één supermarktvlaai en bijna dertig euro voor 1.5 vlaai. Voor dat geld koop je bij de lokale banketbakker een grote verse verjaardagstaart.
Op wat voor een telefoon typ je dit? iPhone? Gemaakt in Taiwan of zo'n beetje alle Android toestellen gemaakt in China of soms Japan? Loop je op sneakers van een "groot" merk? Nike? Made in Vietnam, Cambodja, Indonesië etc. Wake up.
Gesproken. Nederland is gewoon een "wereld-land" dus je moet niet zeuren @Joris
Heeft iemand tel nr van hun
Wat een grappige reacties. Zijn jullie vergeten dat de dure troep die in Nederland te koop is ook uit China komt. Wie houdt wie voor de gek??
Helemaal gelijk in, ze gillen om zich te laten horen en kopen er zelf frequent. Zelfde spul hier 6x duurder gewoon zelfde producent. Overigens heb ik veel spul daar vandaan, werkt al jaren zonder problemen
precies!
IK heb Temu op mijn android apparaat gedownload, maar nog niets besteld. Ik ben in de verleiding, maar ik ben nog onzeker. Ja zeker ik heb bij zowel Aliexpres als bij Wish gekocht. Nooit problemen ondervonden. Klantenservice is prima. Dus waarom geen Temu gebruiken. Immers, alles komt toch uit China? Bijna alle topmerken laten hun producten in China, Taiwan of India vervaardigen. Dus wie zegt dat dat Temu geen goede producten verkoopt? Ik oordeel of veroordeel niet.
Zag een paar weken geleden Temu ook en toch geprobeerd. Hij is goedkoper dan Ali en het product is precies het zelfde. Precies na een week ontvangen en zeer tevreden mee. Veel reactie vergeten dat deze dingen ook bij Action te koop zijn.
Temu is echt goedkoper en prima spullen. Mijns insziens zijn het dezelfde spullen die Bol.com verkoopt.
Ik heb ook besteld bij Temu ,hele mooie kwaliteit ,maar geen retourlabel ,
Instructies voor retouren staan op hun site en waarschijnlijk ook in de app: https://www.temu.com/nl/support/c3/how-do-i-ship-my-items-back-f-50-s-201.htmlIk weet niet hoe de situatie in NL is, maar in de VS probeert Temu normaalgesproken retouren te voorkomen door een korting te bieden of zelfs een refund zonder retour. Retourneren van de producten is een kostenpost nu Temu dat gratis aanbiedt.
Die kun je aanvragen in je email van Temu...heel simpel
Ik schrijf op ChinaTalk zelf al sinds september vorig jaar over Temu en dit is toch echt een ander business model dan dat van AliExpress en LightinaBox. Temu (een initiatief van Pinduoduo, China's 3e grootste e-com speler) lijkt meer op SHEIN dan op die andere partijen, maar verschilt ook weer omdat het geen e-tailer is maar een 'controled marketplace'. Ik heb vandaag mijn eerste testbestelling ontvangen en hoewel ik skepetisch was moet ik zeggen dat ik onder de indruk ben. Sneller dan verwacht (6 dagen), goede communicatie over de order status en prima producten voor die prijs. In de VS heeft Temu zich al een behoorlijke positie verworven en ze timmeren in NL aan de weg met flinke social media promotie. Als ze nu ook nog de site (al dan niet met machinevertalingen) Nederlandstalig maken zijn er echt wel een aantal retailers die zich zorgen moeten gaan maken. En betreffende de prijzen en producten, zoals ik in januari al aantoonde in een artikel zijn EXACT dezelfde producten ook te koop op Amazon en Walmart, maar zijn ze daar 2x zo duur. Bij Amazon verdwijnt ongeveer de helft van de verkoopprijs in de zakken van Bezos & Co. En mocht je denken dat Temu de bodemprijs heeft ... think again. De producten die ik vandaag geleverd heb gekregen zijn in China op Pinduoduo nog eens 50% goedkoper.
Zolang de prijzen in Nederland alleen maar blijven stijgen en grotendeels onze producten ook uit china komen ben ik een dief van eigen portemonnee als ik niet zou shoppen bij Ali of Temu. Mensen kunnen wel blijven roepen koop in eigen land maar daar voel in me tegenwoordig gewoon belazerd, ene moment is een artikel 10,- een paar weken later 15,- dus zolang de prijzen alleen maar stijgen in Nederland zal ik meer en meer spullen gaan kopen uit China.
Think again: er wordt inderdaad veel in china geproduceerd. Toch let ik daarop. Ik vind dat je tweedehands of met gedegen onderzoek waar iets vandaan komt best spulletjes kan kopen die niet uit China komen. Bedenk dat ook het transport niet duurzaam is. Maar als je portemonnee natuurlijk niet zo groot is kan ik me voorstellen dat je in de verleiding komt.
Heb even m'n eerste ervaringen met Temu op digitaal papier gezet, inclusief een onthullende prijsvergelijking tussen Amazon, Shein, Temu en China's Pinduoduo. https://www.chinatalk.nl/first-temu-order-good-status-updates-acceptable-delivery-time-and-half-amazons-pricing/
Het gaat hard. "Chinas Shein or Temu are the No. 1 most-downloaded apps in half of the worlds fifty largest economies."https://www.marketplacepulse.com/articles/chinese-shopping-apps-take-over-the-world?utm_source=pocket_reader
Héérlijke site. Ze hebben zoveel en het is met een paar dagen bezorgd
Als iet er op een foto hetzelfde eruit ziet betekent nog niet dat het ook hetzelfde is. De kwaliteit kan compleet anders zijn, zo kunnen bijvoorbeeld goedkopere of verboden stoffen zijn gebruikt, lagere kwaliteit of dunner staal zijn gebruikt, afmetingen kleiner zijn etc. Vaak voldoen men niet aan de wettelijke eisen ivm milieu en veiligheid. Het prijsverschil moet ergens vandaan komen. Controle is er totaal niet op dit soort producten. Het is dus appels met peren vergelijken maar de consument hier in Nederland blijft erin trappen.
John, voor het geval jouw post een reactie is op mijn prijsvergelijking in mijn artikel (https://www.chinatalk.nl/first-temu-order-good-status-updates-acceptable-delivery-time-and-half-amazons-pricing/) even een verdere toelichting.Even afgezien van de kwaliteit van de producten, want die kan bij elke prijsstelling goed of slecht zijn, zijn er wel een aantal verklaringen voor de prijsverschillen.Amazon: vaak dezelfde Chinese handelaar of fabrikant die daar verkoopt (zie https://www.chinatalk.nl/chinese-merchants-flooded-to-amazon-then-thousands-got-banned/). De prijs is echter hoger omdat de handelaar vaak verplicht wordt gebruik te maken van Fulfilment by Amazon en ook flink moet spenderen voor zichtbaarheid op het platform.Shein: kleding laat Shein grotendeels zelf produceren, maar voor andere productcategorieën heeft Shein een marktplaats. De handelaar/fabrikant kan zelf zijn prijs vaststellen, maar zal lagere kosten hebben dan bij Amazon en dus een lagere prijs kunnen rekenen. (Ik publiceer hier een van de komende dagen een artikel over).Temu: een gecontroleerde marktplaats. Een handelaar/fabrikant dient een aanvraag in bij Temu (Pinduoduo Holdings) om het artikel via Temu te mogen verkopen. Temu koopt het artikel in tegen grossiersprijs en zet bij goede verkoop de fabrikant onder druk om de prijs te verlagen, anders koopt Temu het elders. Temu bepaalt daarnaast zelf de verkoopprijs op het platform. Verschil met een AliExpress is dat Temu voor acceptatie van ee artikel een kwaliteitscontrole doet. Temu betaalt de logistieke kosten naar de consument en de marketing. Prijsverschil met Shein is te verklaren uit kortingen die Temu toepast bij het werven van z'n initiële 'pool' aan klanten, die het vervolgens via gamification andere klanten voor zich laat werven.Pinduoduo: Temu's oudere Chinese zus. Hier gaat het om grossiersprijzen met een flinterdun marge. Pinduoduo genereert grote volumes aan vraag, waardoor de prijzen laag gehouden kunnen worden. Producten worden zeer goedkoop binnen China via pakketpost verstuurd naar de Chinese consument. Deze prijs geeft een indicatie van de inkoopprijs van Temu en daarmee het marge.
Nederland laat het toe.
Hoi een heleboel informatie alleen mis ik de ervaringen met het retour sturen uiteindelijk na veel gedoe een retourticket kunnen uitprinten het adres is in Frankrijk en niet Nederland bij de reguliere ptt punten o.a Jumbo nemen ze deze pakketten niet aan ze kunnen de streepjes code niet verwerken we moeten naar een telefoonwinkel in Beuningen Gelderland (daar wonen wij in de buurt) ben benieuwd hoe jullie ervaringen zijn met retourneren en heeft iemand de juiste manier van de telefoonwinkel of dat lukt hoor ik vanavond
Ik begrijp dat vervelend is als je 70 bent (baseer ik op dat u het nog over ptt heeft) en iets verder weg moet om iets retour te brengen. maar ze zullen bepaalde vervoerders gebruiken, DPD, UPS enz. kan je ook niet bij PostNL (ptt) wegbrengen. dat is een keuze die gemaakt wordt om zo goedkoop mogelijk te zijn.
Ik ben blij dat de wetgeving er doorheen is. Temu / Aliexpress wordt dan verplicht te voldoen aan Europese wetgeving van veiligheid. Er wordt veel troep verkocht die niet in Nederland verkocht mag worden omdat het onveilig is. Weekmakers, chemicaliën, etc. Een Action moet daar wel aan voldoen. Iedereen kan gaan schelden op de Nederlandse webwinkelier die volgens hun aan het graaien zijn. Nee, de webwinkelier moet voldoen aan de wetgeving en daardoor is zijn kostprijs duurder.
Ik had nog niet van Temu gehoord en heb net even gekeken. Ik krijg echt tranen in mijn ogen. Wat een vreselijk aanbod van troep. Ja natuurlijk, alles wordt in China geproduceerd, ook onze dure producten. Maar er is een verschil tussen wat wij in China laten produceren en wat China zelf produceert. Het verschil: gevoel voor esthetiek en kwaliteit. We houden het niet tegen dat Temu ons overspoelt. We zullen dus onszelf moeten beschermen. NIet kopen dus.
Ik ben de afgelopen weken nogmaals in Temu gedoken voor een diepgravende update. Voor degenen die meer willen weten over het businessmodel en resultaten tot nu toe: https://www.chinatalk.nl/temu-update-june-2023-part-1-from-0-to-400-million-monthly-gmv-in-8-months/ https://www.chinatalk.nl/temu-update-june-2023-part-2-pressure-on-staff-merchants-and-logistics-partners/
Retourticket uitgeprint. Deze kan niet gelezen worden bij postnl punt,ook bij DHL niet. Waar kan ik het pakket inleveren?
Hai Ik zit met het zelfde probleem Terug sturen is een drama Volgens mij moet het bij een afhaalpunt zijn wat rechts onderin staat op je retour label
Is het al gelukt? Ik zit met hetzelfde probleem, weet niet waar ik het moet brengen aangezien PostNL er niks mee kan...
Hum. Ik heb ook even obderzoekje gedaan naar TEMU. Ik geloof dat het gross van de spullen die bij alle e.coms te koop zijn rommel is inclusief "echte" nedelrlandse e.coms. Persoonlijk heb ik niks tegen china spul. Zeker mensen die niet veel te spanderen hebben kan het goed uitpakken. Echter zodra elektrisch gaat worden word het even ander verhaal. Ali, alibaba en consorten die hebben hier geen of zeeer minimale checks op. Zodra het elektrisch betreft koop ik dat toch liever in nederland zelf. Ok ook die aparraten wordeln in azie vervaardigd echter verschil productie word met europese wetgeving en implemented ducht law op brand en veiligheid gechecht niet alleen een CE merkie. Wat gewone spullen aangaat zoals schrijf materiaal en 1001 meer zit best verschil in terwijl alles van de zelfde hoop komt kosten tussen 1 en 5 voot 3 a 5 schriften. Of je het nu bij action koopt of bij hema trouwens ook bruna of primera gross komt uit china of delen azie. Zoals ik al zei echte elektrische dan zal ik zeker niet bij action of bij die e.coms kopen. Zeker niet bij bedrijven die nog eens niet eerlijk zijn van waaruit ze runnen met een bijkomstige probleem dat je ineens invoerrechten moet betalen omdat ze in shanghai zitten en niet in nederland ook al staat er nl achter. Bij ali en alibaba en de rest zal ik nooit iets bestellen. Amazone en bol.com prima echter er is wel een verschil bin amazone kan je wel zien waar het vandaan komt. En ja welke merk heeft geen fabriek in azie en dat is 90% van de zogezegte westerse fabrikanten daar hoeven we elkaar geen mietje voor te noemen dat is nu eenmaal zo
Heb diamond paintings en kleding besteld 8 juni en was op 12juni al binnen en gewoon goede kwaliteit zeer tevreden met temu
Rommel of niet ...
In de Chinese tech media zijn gisteren nieuwe cijfers gedeeld over de GMV (gross merchandise value) na kortingen van Temu. Q1 2023: $1 miljard - H1 2023: zal naar schatting uitkomen op $3 miljard - Heel 2023: zal naar schatting uitkomen io $10 miljard. Temu lanceert volgende week in Japan en treft voorbereidingen voor Zuidoost Azië. https://www.linkedin.com/posts/edsander_new-gmv-figures-for-temu-have-emerged-activity-7075170728433569792-OqUj?utm_source=share&utm_medium=member_desktop
Waarom hier kopen als het drie keer zo duur is het is een graai cultuur hier en als reden die ze dan geven de oorlog die nu gaande is maar oeps tegenwoordig komt ineens alles daar vandaan want zo kunnen de rijken en grote bedrijven nog meer graaien
Ik had even een vraagje over temu krijg je nu als je een bestelling plaats, kosten aan de deur als je het pakketje in ontvangst neemt. Dit kan ik op de site niet goed ontdekken
Kan ook via klarna betalen.
Veel huilebalken en mekkeraars hier, heb TEMU producten besteld en NIKS mis mee, enige nadeel is dat het een week ongeveer duurt voordat het bezorgd wordt. Het is absoluut geen "prul" of rommel, allemaal hysterische negativiteit.. amazon b.v is DUUR en duurt ook lang.
Ik heb mijn bestelling retour gestuurt.Kreeg een melding van temu dat ik een tegoed had.Maar ik wil mijn geld op mijn rekening gestort krijgen.Dat kan ik nergens terug vinden.Ook ze bellen lukt niet.
Koop al een tijdje bij Temu. Als het niks is, stuur ik het gewoon retour. Retor melden gaat uiterst simpel, en je krijgt meteen retouretiket DHL. Blijft iok volledig traceerbaar. Wordt via Klarna altijd correct en snel afgehandeld. Prima shoppen bij Temu. Zeer tevreden.
Toch snap ik er niks van, als een Nederlandse webshop producten wil importeren vanuit China moeten we aan tig regels voldoen (keuringen, keurmerken, codes, heffingen, etc) terwijl de grote chinese shops hier nu zelf alles massaal aan het verkopen zijn. Een product wat ik voor veel geld moet laten keuren om te mogen importeren wordt hier dus al honderdduizenden keren per week verkocht. Voorbeelden te over.
Je bent te netjes en daar wordt je voor gestraft. Niemand treedt op tegen rotzooi handel. Het komt een keertje voorbij bij de Consumentenbond of Rader maar daar blijft het bij. Zelfs Thuiswinkel Waarborg treedt niet. De correcte webshopverkoper wordt zelfs graaier genoemd want een vergelijkbaar product is slechts enkele euro's op Temu etc. Dat jouw product wel voldoet aan officiele regels, geen weekmakers etc bevat interesseert echt niemand.