Twinkle | Digital Commerce

Online omzet stijgt 3 procent in maart

2023-04-26
1000562
  • [nieuws]
  • 1:04

De online verkopen namen in de maand maart met 3,4 procent toe. Vooral supermarkten en drogisterijen zagen de omzet toenemen.

Daarmee herstellen de online detailhandelscijfers zich enigszins. Vorig jaar was er in februari (-25,8 procent) en maart (-22,1 procent) nog sprake van een stevige daling in online omzet, vooral omdat werd vergeleken met uitzonderlijke maanden in 2021 waarin veel groei werd behaald. De afgelopen maanden is er dus weer sprake van een kleine groei: na een kleine stijging van 3,7 procent in februari 2023 maakt het CBS vandaag melding van een stijging van 3,4 procent in maart 2023.

De omzet van pure players nam met 9,3 procent toe, terwijl de omzet van zogeheten multichannelers - fysieke winkels waarbij online verkoop een nevenactiviteit is - met 4,2 procent afnam. Dat is opvallend: in het verleden steeg de online omzet van multichannelers vaak harder dan die van de pure players. Een mogelijke reden daarvoor is dat consumenten weer steeds vaker de weg naar de fysieke winkel weten te vinden.

Ondertussen nam de omzet van de volledige detailhandel met 4,1 procent toe. Wel werd er minder verkocht, het verkoopvolume nam met 7 procent af. De omzetstijging komt dus vooral vanwege prijsstijgingen.

Lees ook: 'Eindigt de groei van online winkelen?' (Twinkle 3 2023)