Twinkle | Digital Commerce

Zalando blijft nog maar net in de zwarte cijfers

2023-03-10
1000562
  • [nieuws]
  • 1:42

Modeplatform Zalando zag het afgelopen jaar de omzet licht dalen. Onder de streep duikt de winst fors naar beneden. Het bedrijf weet nog maar net uit de rode cijfers te blijven en schrijft een nettowinst van 16,8 miljoen euro.

Dat blijkt uit de bekendgemaakte jaarcijfers van het platform. Het afgelopen jaar zag Zalando het handelsvolume nog wel toenemen met 3,2 procent naar bijna 14,8 miljard euro. De omzet komt 0,1 procent lager uit dan vorig jaar, op 10,3 miljard euro. Wel wist Zalando meer klanten te trekken naar zijn platform. Ook werden meer mensen lid van het Zalando Plus-programma.

Het zijn lichtpuntjes in een verder somber en uitdagend jaar. Zalando heeft net al andere retailers te maken met economische tegenwind en dat is vooral terug te zien in het resultaat. De nettowinst daalde in een jaar tijd van 234,5 miljoen naar 16,8 miljoen euro. De meeste winst behaalt Zalando uit de DACH-regio en de verkoop in winkels. Maar ook in die segmenten daalde het resultaat fors.

Zalando wil dan ook meer inzetten op winstgevendheid en het uitbreiden van het aantal Plus-klanten. Die geven namelijk gemiddeld drie keer meer uit op het platform dan reguliere klanten, en dat komt de winstgevendheid van Zalando ten goede.

Alle ballen op winst

Maar met alleen het richten op lidmaatschappen komt Zalando er nog niet. Het bedrijf wil het huidige boekjaar werken aan het verbeteren van de winstgevendheid, het vereenvoudigen van de organisatie en het selectiever investeren. Zo begon het vorige maand een met het uitdunnen van verschillende teams, vooral op het hoofdkantoor.

Die stappen moet ervoor zorgen dat de winstgevendheid in 2023 aanzienlijk verbetert. Voor dit jaar verwacht het platform een aangepast brutoresultaat tussen de 280 en 350 miljoen euro. Ter vergelijking: in 2022 kwam deze uit op 184,6 miljoen euro. Co-ceo Robert Gentz: ‘Onze ambitie op de lange termijn blijft hetzelfde. We hebben er alle vertrouwen in dat we op middellange termijn terugkeren naar een dubbelcijferige groei van de handelsvolume.’