Blokker en retailformule Ochama breiden de huidige samenwerking uit. De twee partijen deden eerder een proef, waarbij in vier Blokker-filialen bestellingen van Ochama kunnen worden opgehaald. Dat wordt nu uitbreid naar ruim vijftig filialen.
Sinds mei 2022 kunnen klanten bij Blokker hun online bestellingen van Ochama ophalen. De retailformule van JD.com kiest ervoor om een netwerk aan afhaalpunten te creëren. Eerder werd al bekend dat meerdere van de eigen afhaalpunten de deuren moesten sluiten.
Die samenwerking is volgens de partijen succesvol. Ceo Jeanine Holscher van Blokker gaat ervan uit dat de komende tijd nog meer filialen worden toegevoegd. ‘We zien dat mensen nog steeds graag naar winkels gaa, maar ook vaak online shoppen. Daar springen wij op in door meer en meer online orders via de winkel te verwerken’, stelt Holscher. ‘Met de Ochama afhaalpunten maken we onze winkels nog relevanter en profiteren we van de extra bezoekers die dit met zich meebrengt.’
Ook Pass Lei, na het vertrek van enkele kopstukken verantwoordelijk voor Ochama, is ‘vereerd’ met de samenwerking met Blokker en de uitbreiding daarvan. ‘Door de samenwerking kunnen klanten de spullen krijgen die ze nodig hebben, wanneer ze deze het meest nodig hebben en met een probleemloze winkelervaring.’ De ophaalpunten bevinden zich in stadscentra en winkelstraten. Bevoorrading vindt rechtstreeks plaats vanuit het distributiecentrum van Ochama in Berkel en Rodenrijs.
Belangrijke toevoeging: het aantal ophaalmomenten is extreem beperkt. Okay, ik kan nu in m'n woonplaats een bestelling van Ochama ophalen ... ... maar alleen op dinsdag .... ... en alleen tussen 2 en 6 's middags! Als ik iets bestel kan het dus zijn dat ik een week op m'n bestelling moet wachten en het dan ook nog zelf op moet halen. Waar zat het voordeel voor de consument nu precies?
De vraag is ook hoe blij al die Chinese theehuizen en restaurants die Ochama heeft overgehaald om bestellingen voor hen in ontvangst te nemen hiermee zullen zijn.
Het is een nieuwe poging (stuiptrekking?) van Ochama om meer pick-up locaties te genereren, maar dat betekent per definitie niet dat ze ook meer verkopen, zoals ik vorige week in dit artikel beschreef:
https://www.chinatalk.nl/cross-border-update-jd-ochama/
Belangrijkste probleem is dat JD met Ochama een Chinees business model (community group buying) uitprobeert waar de Nederlandse consument volgens mij helemaal niet op zit te wachten. Ochama mist goede lokalisatie voor de Nederlandse consument.
JD sluit in maart zijn webshops in Indonesië en Thailand. Ik vraag me af of Ochama een veel langer leven beschoren is.