Twinkle | Digital Commerce

Nieuw in de Markt: Malts.com

2023-01-23
1000562
  • [interview]
  • 1:27

Limited editions, favoriete flessen en speciale collecties whisky, rechtstreeks van de distilleerderij. Of een bezoek aan je favoriete moutdistilleerderij; Malts.com fixt het voor je.

Francisco Ribeiro is manager Malts.com in het Noord-Europese team van Diageo, het drankenbedrijf dat in september 2022 deze nieuwe webshop in Nederland en België lanceerde. Het assortiment bestaat uit ‘een collectie zeldzame en exclusieve whisky’s en merchandise’, aldus de manager. ‘Daarnaast kunnen consumenten bezichtigingtours boeken naar onze Schotse whiskydistilleerderijen.’ Verder kunnen klanten lid worden van The Malts Club, een loyaliteitsprogramma met diverse voordelen en live-streamed events zoals whiskyproeverijen. Ten slotte is er een blog, The Whisky Insider, waarin je van alles over whisky kunt lezen en een smaaktest kunt doen om erachter te komen welke whisky het bedrijf jou aanbeveelt. ‘Wij kunnen klanten rechtstreeks in contact brengen met malt-makers. Diageo heeft een groot portfolio van merken, waaronder Lagavulin, Talisker en Dalwhinnie’, vertelt Ribeiro.

Distributie vindt momenteel plaats via Duitsland, waardoor de levertijden tussen de twee en vier werkdagen liggen, meldt de manager. Daar kunnen eventueel douanerechten bij komen. Bestellingen worden verstuurd via DHL.

Naamsbekendheid in Nederland bouwt de manager vooral op via digitale reclame. Maar ook e-mail is een belangrijk contactkanaal: ‘Daarmee houden we onze gebruikers op de hoogte van de nieuwste whisky releases, aanbiedingen en educatieve weetjes rond onze distilleerderijen en whisky’s.’

Lanceren in een nieuwe regio is altijd moeilijk, weet Ribeiro: ‘Het kost tijd om vertrouwen op te bouwen bij nieuwe consumenten, vooral omdat de gemiddelde consument niet bekend is met het overkoepelende bedrijf Diageo, ook al herkennen ze waarschijnlijk de meeste merken.’

Er wordt gewerkt aan een goede customer experience. ‘We zijn altijd op zoek naar innovatieve manieren voor consumenten om met onze merken te interacteren.’ Het uiteindelijke doel is een verlengstuk te zijn van de Schotse distilleerderijen.