Twinkle | Digital Commerce

Trends e-commercesoftware 2020-2022

2022-12-12
1000562
  • [onderzoek]
  • 6:03

De vijftiende editie van de Twinkle100 brengt de online verkopen in 2021 in beeld. In een aantal Twinkles lichten we enkele opvallende trends uit. In deze tweede aflevering duikt 3WebApps in de trends onder e-commercesoftware.

Tekst: Laura Berghuis

Als we kijken naar de cijfers van ons onderzoek van de Twinkle100 van 2020 tot en met 2022, dan kunnen concluderen we dat:

  • het aantal custom built en onbekende platformen flink stijgt, van 42% naar 55%, en daarmee gedurende drie jaar het grootste aandeel heeft;
  • Adobe’s Magento aandeel bijna halveert (van 13% naar 7%) en daarmee is het, samen met IBM Commerce, de sterkst dalende e-commercesoftware. Desalniettemin blijft Magento een van de meest vertegenwoordigde e-commercesoftware;
  • Salesforce bijna stabiel blijft na een stijging in 2021 van 9% naar 12%;
  • SAP na een bijna verdubbeling in 2021 weer een daling inzet;
  • HCL duidelijk terrein wint, met een stijging van 0% naar 5%;
  • Shopify en WooCommerce uit de lijst verdwijnen;
  • Intershop, osCommerce, Sitecore, Novomind percentueel de stabielste e-commercesoftware zijn, echter allemaal met percentueel een klein aandeel;
  • het aantal webshops dat draait op Amplience sterk afneemt (van 4% naar 1%);
  • het aantal app-only webshops is gestegen van 0% naar 3%. Dat lijkt niet veel, maar als deze trend zich doorzet zal een groot deel van Twinkle’s top-100 over een aantal jaar bestaan uit app-only’s.

Het meest in het oog springt het aandeel webshops met een custom built of onbekende e-commercesoftware. Tussen 2020 en 2022 steeg dat van 42% naar 55%. Met een stijging van afgerond 31% is dit de afgelopen drie jaar de grootste trend in de Nederlandse e-commercewereld. Waarom? Er is een aantal mogelijke oorzaken aan te wijzen die de enorme groei zou kunnen verklaren.

Headless

Bij headless e-commerce zijn de front- en backend gescheiden en verbonden door middel van een API, in tegenstelling tot een monolithische oplossing waarbij de front- en backend als één werken. In simpele bewoording kun je met headless e-commercesoftware verschillende ‘voorkanten’ van je webshop creëren voor verschillende apparaten én groepen klanten, zonder dat je hiervoor ingewikkelde backend-aanpassingen hoeft te doen. Consumenten verwachten meer en meer een persoonlijke ervaring en met headless commerce kunnen webshops deze aanbieden.

Omdat bij headless webshops de front- en backend zijn gescheiden, is het van buitenaf niet te herkennen welke e-commercesoftware hieronder zit. Met dieper onderzoek kunnen we onderliggende structuren herkennen, maar ook wij durven bij de ‘onbekende’ gevallen niet met zekerheid te zeggen wat voor platform achter een webshop zit. Dat er steeds meer headless webshops zijn in de top van de Nederlandse e-commerce, is gezien de recente wereldwijde sociaal economische ontwikkelingen echter zeker aannemelijk.

Security

De stijging onder de groep custom built en onbekend zou ook uit een andere hoek kunnen komen. Het CBS meldt: ‘In 2021 zijn 24.866 datalekken gemeld bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Dat betekent een toename van 3,7% ten opzichte van het jaar ervoor. Cyberaanvallen waren in 2021 [...] de tweede belangrijkste oorzaak van datalekmeldingen.’ Een gebruiksvriendelijke webshop is essentieel, maar security kun je gerust prioriteit #1 noemen. Wellicht is dit inmiddels ook aangekomen bij webshopeigenaren en ligt de reden van het stijgende aantal onbekende en custom built e-commercesoftware in online afscherming, waardoor e-commercesoftware voor ons onderzoek niet te achterhalen is. Dat in 2016 bijna 40% van de grote bedrijven (met 250 of meer werknemers) met een ict-veiligheidsincident te maken had, terwijl dat in 2019 nog maar 19% was, zou deze stelling eventueel kunnen ondersteunen.

Een manier om een webshop af te schermen, is door middel van een Content Delivery Network (CDN). Een CDN is een groep servers die zich allemaal op een andere locatie bevinden. Samen zorgen deze servers ervoor dat content snel via internet geleverd kan worden en dat een webshop onder andere beter beschermd is tegen DDoS-aanvallen. De populariteit van CDNs neemt de laatste jaren toe – een stelling die we naar aanleiding van ons onderzoek naar hostingpartijen van webshops in deze top-100 kunnen bevestigen.

Verlaters, nieuwkomers en overstappers

Geen Twinkle100-lijst is hetzelfde: elk jaar is het een komen en gaan van webshops die zich tot de e-commercereuzen van Nederland mogen rekenen. En een webshop die de lijst verlaat of binnenkomt, neemt natuurlijk ook e-commercesoftware mee.

In 2020 waren er in Twinkle’s top-100 42 webshops die gebruikmaakten van onbekende of custom built e-commercesoftware. Tussen 2020 en 2021 verdwenen dertien webshops uit de top-100. Vijf van hen maakten gebruik van onbekende of custom built e-commercesoftware. Onder de dertien nieuwkomers in 2021 draaiden er vijf op onbekende of custom built e-commercesoftware. Nieuwkomers hadden in 2021 dus geen aandeel in de stijging van custom built en onbekende e-commercesoftware.

Tussen 2021 en 2022 verdwenen er achttien bedrijven uit de top-100. Onder hen acht die draaiden op onbekende of custom built e-commercesoftware. Onder de nieuwkomers in 2022 draaiden er tien op onbekende of custom built e-commercesoftware. Het aantal onbekende of custom built e-commercesoftware steeg door nieuwkomers in 2022 effectief dus met twee, zodat ze tussen 2021 en 2022 maar voor een klein aandeel goed zijn voor de stijging in deze e-commercesoftware.

Van de partijen die in de lijst bleven, stapten er tussen 2020 en 2021 dertien over naar een onbekende of custom built e-commercesoftware . Van deze webshops maakten ook in 2022 nog negen gebruik van onbekende of custom built e-commercesoftware. Tussen 2021 en 2022 kwamen er nog eens zeven bij. Overstappers zorgden tussen 2020 en 2022 dus effectief voor een stijging in custom built of onbekende e-commercesoftwares van zestien. Aan de hand van deze cijfers kan nu worden gezegd dat een aanzienlijk deel van de stijging in onbekende en custom built e-commercesoftwares in de Twinkle100 top 100 tussen 2020 en 2022 wordt veroorzaakt door ‘overstappers’.

Stabiliteit?

De grote toename in custom built of onbekende e-commercesoftware valt op, maar nog opvallender wellicht is hoe stabiel de rest van de percentages tussen 2021 en 2022 blijft ten opzichte van de jaren daarvoor. Grote veranderingen vonden plaats tussen 2020 en 2021, waarschijnlijk vooral als gevolg van covid-19. Webshops pasten zich aan het veranderende winkelgedrag van consumenten aan en stapten daarom over op andere e-commercesoftware en -structuren.

Op het eerste gezicht dikt de verscheidenheid in e-commercesoftware dus in. Als we echter rekening houden met de groeiende groep custom built en onbekende e-commercesoftware, dan moeten we eerder concluderen dat de verscheidenheid juist groter wordt. Headless commerce speelt een steeds grotere rol. En zeg nou zelf: als je webshop eenmaal draait op een headless platform, helemaal naar wens configureerbaar, dan is er weinig reden om nog naar een ander platform over te willen stappen. Onze grootste take-away na drie jaar onderzoek in Twinkle’s top-100: webshops zullen zich post-covid-19 juist moeten diversifiëren om online consumenten bij te benen en zullen dit naar onze verwachting ook blijven doen door in te zetten op custom built e-commercesoftware. Of onze verwachting uitkomt? Dát lees je volgend jaar.

Graven naar stutwerk
Een van de grootste redenen voor de enorme groeispurt die de e-commerce de laatste jaren doormaakte, is natuurlijk de coronapandemie. De verwachting is dat het aandeel e-commerce in de wereldwijde retail in 2024 met 8% zal zijn gestegen, in vergelijking met 2019. In Nederland stegen de online bestedingen van consumenten tussen 2020 en 2021 met 16% . De 250 bedrijven in de Twinkle100 2021 verkochten in 2020 samen voor 20.905.726.000 euro online in Nederland; dat is een groei van 45,2% ten opzichte van 2019 (14.391.123.000 euro). Maar: de stijgende lijn van deze groei gaat afvlakken. Het weer opengaan van fysieke winkels en de hervatting van het sociale leven betekent dat er voor nu een einde is gekomen aan de explosie van online shopping . Hoewel de exploderende vraag naar het online bestellen van producten zeker te maken heeft met bovenstaande context, moeten we niet de kracht van de techniek achter de webshops uit het oog verliezen. Jaarlijks graven we bij 3WebApps de e-commercesoftware, cms’en en hostingpartijen van Twinkle’s top 100 uit - het stutwerk dat een succesvolle webshop onder andere draaiende houdt. Dat doen we aan de hand van de tool BuiltWith en eigen onderzoek.

Laura Berghuis is SEO- en Magento specialist bij 3WebApps.