2022 was een jaar waarin de geopolitieke ontwikkelingen het marketingvak direct raakten. Stijgende (grondstof)prijzen eten je marge op en lange levertijden leggen druk op de klantverwachting. Welke uitdagingen staan ons komend jaar te wachten? Wat verandert er? En welke kansen ontstaan? Kortom, wat zijn de trends voor 2023?
Het digital marketing trendrapport van Beeckestijn Business School beschrijft de belangrijkste trends. Ze zijn tot stand gekomen door het analyseren van 100+ digitale strategieën van B2B, B2C, corporate en mkb bedrijven. Aangevuld met internationaal onderzoek en een 3-tal interviews met experts uit de markt van o.a. Meta en B Lab.
Digital marketing trends voor 2023
- Trend 1: Van attributiemodel naar Media Mix Modeling
- Trend 2: Creators domineren Social Media; meer entertainment en productsearch
- Trend 3: De non tech marketeer sterft uit, ook in B2B!
- Trend 4: De jacht om jouw inlog en 1st party data
- Trend 5: Verantwoording over een duurzame keten
Download het gehele trendrapport
Trend 1: Media Mix Modeling om de effectiviteit van marketing te meten
Hoe meet je het effect van een outdoor campagne? En wat is de impact van een prijspromotie? Klantreizen zijn complex en door de afstervende cookie en strengere EU regelgeving blijft het een uitdaging om de effectiviteit van marketinginspanningen te meten. Ook in 2023 is er nog geen heilige graal om alles precies door te kunnen meten, maar er zijn wel een aantal ontwikkelingen waar je slim op kan inspelen.
Steeds meer organisaties sturen op Micro-Moments. Deze kleine momenten zijn goed te meten en zijn een goede voorspeller van harde conversies. Denk aan het invullen van een checklist, of het bekijken van een tutorial. Sturen op Micro-Moments heeft als voordeel dat je media effectiever kan afrekenen op kleinere behaalde doelen.
Media Mix Modeling
Een andere ontwikkeling is het toegankelijker en geavanceerder worden van Media Mix Modeling (MMM). Nicolas Arrivé (Manager Marketing Sciences Meta) omschrijft MMM als volgt: ‘Media Mix Modeling is een aanpak waarbij je met behulp van tools en geavanceerde analytics kijkt naar het effect van media, advertising, prijs, seizoen gebondenheid, promoties en andere variabelen op de uiteindelijke sales en ROI’. MMM wordt door de snelle ontwikkelingen (o.a. binnen machine learning) voor een steeds groter publiek beschikbaar.
Trend 2: Creators domineren Social Media
Het stormt in het social media landschap. Facebook en Instagram staan onder grote druk van TikTok. Terwijl rond dat platform de zorgen om privacy toenemen. En dan hebben we ook nog Twitter. Een ongekende ontslagronde en discussies over de grenzen van moderatie maken Twitter tot het centrum van de social media discussie. Aan de andere kant blijft social media gebruik groeien en speelt het een steeds belangrijkere rol in het ontdekken en onderzoeken van nieuwe producten.
Creators aan de macht
Creators zijn de absolute social media winnaars. Power to the people, not the brands. Creators maken content die aanslaat op het platform en bij hun users. Zij zitten boven op de algoritmes en statistieken. Wat werkt? En wat werkt opeens niet meer?
We gaan meer samenwerkingen zien tussen creators onderling en creators met merken. Dit zijn lang niet altijd influencers met een mega bereik, maar steeds vaker creators binnen de klantenbase van organisaties én medewerkers om zo authentiek en impactvol mogelijk content aan te bieden. Dit maakt het ook voor de kleinere merken duurzame marketingtool. Social media en content expert Sonja Loth voorspelt ook dat we ‘net als in Azië vaker social commerce toepassingen zien door creators.’
Trend 3: Kennis van tools en technieken essentieel voor marketeer
Binnen veel bedrijven (ook B2B!) schuift marketing op naar de hardere kant van data en tech. Marketing is steeds vaker leidend in het inrichten van de techstack. Die techstack bestaat namelijk uit tools en technieken die nodig zijn om de klantreis die jij voor ogen hebt te orkestreren. Jezelf als marketeer in die tools en technieken verdiepen is essentieel. Kijkend naar 2023 kunnen we niet om Google Analytics 4 en de nieuwe toepassingen van AI heen.
Analytics
In 2023 gaan we over naar Google Analytics 4 (360 Universal Analytics blijft nog een jaar langer data verzamelen). GA4 kenmerkt zich door veel meer focus op user signals en gebeurtenissen in plaats van sessies zoals in Universal Analytics. Er zijn veel mogelijkheden en je kan veel verschillende soorten rapportages bouwen. Des te belangrijker dat je als marketeer goed snapt wat je wilt meten en hoe data en inzichten verzameld worden.
AI
De ontwikkelingen binnen AI gaan onverminderd door. Er zijn steeds meer tools en toepassingen die je tijd besparen of nieuwe inzichten geven. Denk aan de AI tools voor contentcreatie en copywriting die steeds beter worden, data driven persona’s en ads. Als marketeer moet je in 2023 goed snappen hoe het algoritme keuzes maakt en wat de beperkingen zijn. In het trendrapport vind je een uitgebreide lijst met AI tools die jouw werk in 2023 makkelijker maken.
Trend 4: De jacht op 1st party data
Onder druk van de cookieloze toekomst komen er steeds meer oplossingen in de markt om klanten toch te herkennen en relevanter te targetten. Bijvoorbeeld door klanten te laten inloggen. Dat kan zijn binnen een ‘mijn-omgeving’ of in een App. Ingelogde gebruikers kunnen makkelijker gevolgd worden. Hierdoor is klantgedrag beter te voorspellen en te beïnvloeden.
Dit leent zich ook voor nieuwe verdienmodellen waarbij bepaalde producten of diensten achter een betaalmuur komen. Denk aan verzekeraar die aanvullende diensten aanbiedt rondom verduurzaming of een publisher die waardevolle content achter een betaalmuur zet. Vooral in sectoren waarin je je moeilijk kan onderscheiden qua product zien we dat de roadmap in 2023 veel aandacht heeft voor dergelijke oplossingen. Bedrijven worden daarmee ook steeds meer een software bedrijf.
Trend 5: Geen woorden, maar daden voor een duurzame wereld
De economie transformeert langzaam van puur kijken naar financiële groei naar kijken wat de impact is van bedrijven op mens en milieu. Dit betekent veel voor jou als marketingprofessional. Zowel in de verantwoording naar buiten als in het actief meedenken over de ecologische voetafdruk van je producten en diensten. Moeten we altijd maar meer consumptie stimuleren? Moet een bestelling altijd sneller en goedkoper?
Steeds meer bedrijven maken verduurzaming van de keten de kern van de bedrijfsvoering. Denk aan Auping. Zij zijn binnen hun branche voorloper in circulaire economie. Als organisatie ben je bezig met een reis naar een duurzamere keten. Eerlijkheid en transparantie zijn daarbij essentieel. Communiceer welke stappen zijn genomen, maar laat ook zien wat er nog moet gebeuren. Laat je commitment om te veranderen zien. Je kan in 2023 niet meer voor de bühne doen alsof je een groene ambitie hebt, het gaat om de echte daden.