Twinkle | Digital Commerce

Organisaties roepen op: check bij onbekende webshop eerst reviews

2022-11-22
1000562
  • [nieuws]
  • 0:59

De ACM, Consumentenbond, het Europees Consumenten Centrum, de Fraudehelpdesk en het Landelijk Meldpunt Internetoplichting starten samen een campagne om consumenten op de risico’s van bestellen bij onbekende webshops te wijzen.

Volgens de organisaties doen veel consumenten online aankopen zonder eerst de betrouwbaarheid van de webshop te controleren. ‘Dat terwijl vooral aankopen bij onbekende webshops niet zonder risico’s zijn.’ Daarom starten zij een campagne met de boodschap: ‘Ken je de webshop nog niet? Eerst reviews checken, dan bestellen.’

Uit onderzoek van de ACM zou blijken dat 50 procent van de consumenten afgelopen jaar een probleem had met een online aankoop. Zo werd de aankoop bijvoorbeeld later dan beloofd geleverd of was er iets mis met de producten. ‘Problemen met online aankopen staan bij al deze organisaties in de top-3 van meldingen of aangiftes’, stelt Edwin van Houten, directeur Consumenten bij de ACM. ‘Veel problemen die we zien, zijn te voorkomen als consumenten vooraf de webshop checken. Daarom slaan we nu de handen ineen om consumenten erop te wijzen dat ze, zeker bij onbekende webshops, reviews moeten checken voordat ze bestellen.’