Twinkle | Digital Commerce

Het redesign van ... Saniweb

2022-11-11
1000562
  • [interview]
  • 4:05

E-commerce organisaties vertellen over hun nieuwe websitedesign. Wat is er veranderd, vergeleken met de oude site? Wat zijn de verwachtingen? Was het geplande budget toereikend? En welke lessen heeft het opgeleverd? Voor deze refresh sprak Twinkle met Kevin Govers, webshopmanager bij Saniweb.

Kun je kort vertellen over de online geschiedenis van Saniweb?

‘Sinds 2009 is Saniweb online actief met de verkoop van sanitair, toen nog met een klein team. Al snel bleek dat er online veel vraag was naar sanitair. Anno 2022 is Saniweb uitgegroeid tot de grootste online speler in de sanitairwereld met het grootste assortiment badkamerproducten van Nederland en België.’

Waarom is er gekozen voor een nieuwe website?

‘Daar zijn verschillende redenen voor. In augustus 2018 waren we één van de eersten die de overstap maakten naar Magento 2, inmiddels zijn er betere ontwikkelmogelijkheden in Magento. We hebben daarom gekozen om onze frontend te bouwen in Hyvä. Daarnaast hebben we in de loop der jaren nieuwe assortimenten en functionaliteiten aan onze vorige site toegevoegd, bijvoorbeeld door uitkomsten van A/B-testen. De eenheid in het design ontbrak daardoor. Het oude design was bovendien erg productgericht. Nu staat niet alleen het product centraal, maar ook de customer journey van de klant. Tot slot is onze grootste groep bezoekers actief op mobiel. Dat was een belangrijk uitgangspunt om rekening mee te houden met de ontwikkeling van het nieuwe design.’

Wat is er veranderd ten opzichte van de vorige website?

‘De webshop is gebouwd met de laatste technieken zoals het Hyvä-platform. Daarmee beperken we de hoeveelheid Javascript die Magento standaard in zijn code heeft. Ook zijn we overgestapt van Bootstrap naar Tailwind CSS, waardoor het paginabeheer nog vriendelijker voor ons wordt. Een bijkomend voordeel is dat we alle content moesten herzien, leuk voor onze organische posities. Niet alleen is de site sneller, maar het oogt ook meer als een eenheid. Het toepassen van diverse neuromarketingprincipes in het redesign geeft ons de mogelijkheid om de bezoeker meer te sturen, wat voor ons een hogere conversie en gemiddelde orderwaarde oplevert. We kunnen de bezoeker daarnaast een meer gepersonaliseerd assortiment tonen, waardoor het gebruiksgemak nog beter wordt.’

Wat zijn de verwachte verbeteringen van de nieuwe website?

‘Onze ambitie is om verder te groeien en onze marktpositie te verbeteren, de nieuwe website is daar onderdeel van. Servicegerichtheid en kwaliteit blijven bij ons key. Belangrijke KPI’s van het nieuwe design zijn conversie, orderwaarde, positionering, klantbeleving en een efficiënter webdevelopment.’

Is de website extern of intern ontwikkeld, en waarom?

‘We hebben met het team de koppen bij elkaar gestoken en na een grondige voorbereiding van testen en analyseren zijn we tot een uitgebreide wensenlijst gekomen. Elke specialist uit ons team heeft knelpunten en optimalisaties per pagina en device doorgegeven. Met deze wensenlijst hebben we aangeklopt bij onze vaste partner iO. Vanuit hen kwam er wekelijks een UX-designer bij ons op kantoor werken aan het nieuwe design, zodat we snel en direct konden schakelen. Dit werkte heel fijn, in slechts een paar weken stond het nieuwe design klaar en konden de developers aan de slag met de implementatie. Samen met hen zijn de wensen en ideeën vertaald naar design en naar een goed werkende frontend.’

Is het geplande budget overschreden?

‘Nee, daar hebben we ons aan kunnen houden. We hebben een GAP-analyse opgesteld van onze Magento-shop met alle functionaliteiten, onze wensen en de standaard mogelijkheden van Hyvä. Daarbij is in hoofdlijnen besproken wat voor ons het minimum viable product (MVP) was. Een ander belangrijk onderdeel was de wijze van werken, we maakten de overstap van scrum naar Kanban. Dit gaf ons de kans om continu bij te sturen op basis van prioriteit, kosten en businessimpact. Waarom zouden we iets bouwen dat veel tijd kost en weinig impact heeft? Tot slot is er op wekelijkse basis gezamenlijk gewerkt. Daardoor konden we op de dag waarop de UX-designer, de developers en wij als klant samen waren, problemen bekijken, oplossingen bedenken en sturen qua planning. Grote uitdagingen qua budget zijn besproken en we hebben out of the box oplossingen bedacht. Daarmee konden we het project binnen budget uitvoeren. De laatste puntjes op de i worden nu gezet.’

Wat zijn achteraf gezien de lessen?

‘De belangrijkste les is dat je tot veel meer inzichten en oplossingen komt wanneer je projecten echt gezamenlijk aanpakt dan wanneer je vast blijft houden aan bepaalde kaders. Open communicatie is key.’

Welke stappen wil Saniweb in de nabije toekomst zetten met de nieuwe website?

‘De site staat nu live, maar we zijn er nog niet. We kozen voor een livegang van het MVP in de zomerperiode, omdat dit een rustiger periode voor ons is. Daarmee gaven we onszelf wat meer tijd om de website te finetunen en optimaliseren. We werken nog dagelijks samen met iO om nieuwe features en functies live te zetten, eventuele bugs op te lossen en A/B-testen uit te voeren om de site nog gebruiksvriendelijker te maken. Bovendien zijn we continu bezig met het verrijken van de content op de site. Kortom: elke dag is het nog in beweging. Een aantal wensen staat nog op de planning, dat zijn belangrijke punten die we voorlopig hebben gepauzeerd om het afronden en live zetten van het design prioriteit te geven. Een webshop is nooit “af” en met nieuwe inzichten en data kunnen we natuurlijk blijven verbeteren.’


Gerelateerde artikelen: