Het consumentenvertrouwen in Nederland bereikt een nieuw dieptepunt nu de kosten van levensonderhoud stijgen. Met de stijgende voedselprijzen, energierekeningen en rentetarieven voelen bezorgde Nederlandse consumenten de druk op hun uitgaven als nooit tevoren - en dat geldt ook voor merken.
Dit heeft twee gevolgen. In de eerste plaats zullen consumenten selectiever zijn met hun aankopen, zelfs met Sinterklaas en Kerstmis voor de deur. Tegelijkertijd moeten merken hun klanten het vertrouwen geven dat ze de juiste aankoopbeslissingen nemen.
Hoe kunnen merken die online verkopen dit vertrouwen bij hun potentiële klanten wekken en tegelijkertijd hun omzet deze kerst verhogen? Het draait allemaal om de digitale interactie en de online shoppers precies te geven wat ze willen. Hier zijn drie manieren om kopers deze kerst het vertrouwen te schenken.
Neem onzekerheid weg
Selectieve kopers willen meer zekerheid over wat ze kopen. Volgens het laatste e-commerce rapport van inriver, genaamd Inside the mind of an online shopper, stuurt 34% van de shoppers producten terug omdat die niet overeenkomen met de beschrijving. Nog eens 21% stuurt producten terug omdat de pasvorm niet bevalt. Dat zijn veel kostbare - en vermijdbare - productretouren voor retailers.
Om het aantal retouren te verminderen, moeten merken zorgen dat ze de onzekerheid voor kopers wegnemen. Dat kunnen ze bereiken door hun contactmomenten uit te rusten met waardevolle data. Door geoptimaliseerde content, maatgidsen en multimedia-elementen zoals video's, afbeeldingen en zelfs meeslepende AR (Augmented Reality) kunnen kopers erop vertrouwen dat wat ze kopen ook echt is wat ze krijgen.
Natuurlijk zal er nog steeds een zekere mate van onzekerheid blijven bestaan. Vertragingen in de levering, bijvoorbeeld, liggen meestal buiten de controle van merken. Maar wanneer klanten het vertrouwen hebben, weten ze dat wanneer de bestelling aankomt dat het wachten waard zal zijn.
Duurzaamheid is niet alleen voor Kerstmis
Uit data van inriver blijkt dat 82% van de shoppers het belangrijk of zelfs essentieel vindt om de ecocertificaten van een product te zien als ze online kopen. Het maakt niet uit of ze een jas, meubels of keukenblad kopen, duurzaamheidsspecificaties staan dit jaar bovenaan het verlanglijstje van Sinterklaas.
Het is duidelijk dat merken duurzaamheid tot een belangrijk onderdeel van hun digitale schap moeten maken, waarbij de ecocertificaten van het product voorop staan. Dit is inclusief informatie over de herkomst van grondstoffen, arbeidsomstandigheden en eventueel gerecycled materiaal. Ook lokale duurzaamheidsvoorschriften zouden moeten worden vermeld, als die van toepassing zijn.
Vergeet niet dat duurzaamheid verder reikt dan het digitale schap. Voor een groen aankoopgedrag moeten merken zaken overwegen als recyclebare verpakkingen en CO2-neutrale vervoerders om zo een duurzamer productverhaal bij de klant thuis te bezorgen.
Vertel het juiste verhaal in het digitale schap
Uit het onderzoek van inriver blijkt ook dat slechts 9% van de shoppers hun zoektocht begint op de website van een merk. Dat betekent dat merken niet meer alleen op hun eigen website kunnen vertrouwen om het verhaal uit te dragen. Ze moeten een productverhaal maken dat overal in het digitale schap wordt verteld.
Maar hoe creëer je productverhalen die er toe doen?
Allereerst heeft elk verhaal een held nodig. Die rol is natuurlijk weggelegd voor het product. En een beetje held heeft een authentiek oorsprongsverhaal nodig. Op het digitale schap is dat de productinformatie. Uit onderzoek blijkt dat 96% van de shoppers deze informatie belangrijk of zelfs essentieel vindt, dus wees niet terughoudend met materiaalgegevens, maattabellen, compatibiliteitsspecificaties en meer.
Een goede held moet ook geloofwaardig zijn. Op het digitale schap bereik je dat met klantbeoordelingen. 18% van de shoppers vindt recensies het belangrijkste detail in een productvermelding. Het tonen daarvan kan de conversies aanzienlijk aanjagen en zorgt ervoor dat het productverhaal een happy end krijgt.
PIM: het geschenk dat blijft geven
Voor merken die vertrouwen willen opbouwen in hun digitale schap is het antwoord eenvoudig.
Inriver
De SaaS-oplossing voor het beheer van productinformatie (PIM) van Inriver geeft merken, van fabrikanten tot detailhandelaars, één enkele bron van betrouwbare productgegevens. Dit zorgt voor een betrouwbaar verhaal bij elke stap in het producttraject. Met de syndicatiemogelijkheden van deze PIM-oplossing profiteren merken van het gemak van automatisering om nauwkeurige, consistente en boeiende productverhalen te verspreiden over het digitale schap. Vanuit één enkel, centraal dashboard zorg je ervoor dat de koper bij elk contactmoment vertrouwen krijgt. De inriver PIM-oplossing biedt bovendien ingebouwde mogelijkheden voor digital shelf analytics (DSA), waardoor merken de prestaties van SKU's, producten, kanalen en meer kunnen evalueren met behulp van uitvoerbare, realtime inzichten die conversie stimuleren, knelpunten in de toeleveringsketen kunnen verminderen, de omzet stimuleren en helpen bij het vormgeven van nieuwe strategieën.
Bezoek inriver.com voor meer informatie over hoe de PIM-oplossing van inriver merken kan helpen een digitaal schap op te bouwen dat klanten vertrouwen geeft, en voorkom die feestdagenkater.