Twinkle | Digital Commerce

E-commerce in Spanje

2022-11-23
1000562
  • [onderzoek]
  • 2:07

Twinkle zoekt letterlijk de grens op. In de rubriek Grenzeloos laat de redactie haar licht schijnen op een e-commerce ontwikkeling in een land dat niet vaak aan bod komt, maar zeker de moeite waard is om te bespreken. Deze keer: Amazon pauzeert zijn uitbreiding in Spanje.

Amazon heeft de bouw van nieuwe magazijnen in Spanje opgeschort tot 2024, zo weet de Spaanse nieuwswebsite El Confidencial. De Amerikaanse e-commercegigant besloot hiertoe door de stijgende inflatie en een post-corona daling van het consumentenvertrouwen. Tijdens de pandemie groeide de online marktplaats sterk, vooral toen fysieke winkels gedwongen moesten sluiten. Het magazijnnetwerk dat tijdens de pandemie werd opgeschaald, is nu vooral een kostenpost geworden voor Amazon. In Spanje heeft de webspeler al 28 logistieke centra en het bedrijf zegt geen van die magazijnen te willen sluiten.

Groei

In heel Europa is de inflatie de afgelopen maanden fiks toegenomen. Spanje is daar geen uitzondering op en zag het oplopen tot zo’n 10,5 procent. Hoogstwaarschijnlijk zal dat ook zijn uitwerking gaan hebben op e-commerce, al was daar in het eerste kwartaal van 2022 nog geen sprake van. Volgens data van de Salesforce Shopping Index was Spanje het enige Europese land dat een e-commercegroei wist neer te zetten. In dat kwartaal groeide de sector met 6 procent, terwijl er in heel Europa gemiddeld 3 procent krimp werd genoteerd.

Buitenlandse webshops

Het is dan ook niet gek dat Spanje door de KvK genoemd wordt als één van de snelst groeiende e-commercelanden in Europa. Samen met Duitsland en Frankrijk vormt Spanje de top-3 van grootste online markten in de EU. Het aantal aanbieders is, in verhouding tot bijvoorbeeld Nederland, nog relatief laag. Spanjaarden kopen meer producten bij buitenlandse webshops dan dat buitenlanders producten kopen bij Spaanse webshops. De verwachting is dat het aantal online shoppers de komende jaren flink zal toenemen. Statista voorspelt een gebruikerspenetratie van 68,3 procent in 2022. Tegen 2025 zou dat zelfs kunnen oplopen tot 79,2 procent. De omzet uit e-commerce nam in 2021 toe met 11,7 procent tot 57,7 miljard euro, zo blijkt uit cijfers van de Spaanse Mededingingsautoriteit CNMC. Spanjaarden winkelen online voor het gemak en kopen dan vooral kleding. Schoenen en huishoudelektronica staan respectievelijk op de tweede en derde plek.

Grootste spelers

Als het gaat om populaire webshops in Spanje, is het niet verrassend dat Amazon de eerste plek bezet. Ook de rest van de top-5 wordt gedomineerd door buitenlandse spelers, zoals MediaMarkt (op 4) en Shein (op plek 5). Lokale spelers in de top-5 zijn warenhuisketen El Corte Inglés (op 2) en elektronicawebshop PC Componentes (op 3).