Twinkle | Digital Commerce

ACM wil strengere EU-regels voor bescherming van online consument

2022-11-21
1000562
  • [nieuws]
  • 1:27

Consumenten moeten online beter worden beschermd. Websites, apps en games moeten zodanig worden ontworpen dat consumenten niet worden misleid door bijvoorbeeld ‘oneerlijke beïnvloedingstactieken of misleidende vormgeving’.

Dat is de reactie van marktwaakhond ACM op de aangekondigde evaluatie van de Europese consumentenregels door de Europese Commissie. Een afdeling van de EU gaat onderzoeken of drie consumentenrichtlijnen nog voldoende bescherming bieden aan de digitale consument.

Wat de ACM betreft, schort er dus een en ander aan de huidige regels. Zo vindt de waakhond dat het gebruik van persoonlijke informatie om prijzen, kortingen en advertenties te personaliseren moet worden afgeremd. Dit mag alleen als het gunstig is voor consumenten. Ook moeten bedrijven geen misleidende vormgeving van de site of app en geen misleidende druk meer uitoefenen op de consument.

Bedrijven moeten dus een stuk transparanter worden richting de consument. Als het aan de ACM ligt worden ook een aantal technieken aan banden gelegd, zoals digitale munten in games en platforms en lootboxes. ‘Digitale munten vertroebelen het zicht op echt geld. Ze hebben ook verschillende namen en waardes in de apps en games. Dat geeft verwarring bij consumenten en kan leiden tot bestedingen die consumenten anders niet hadden gedaan’, aldus de ACM.

Bestuurslid Cateautje Hijmans van den Bergh: ‘De ontwikkelingen in de digitale economie gaan snel. Ze bieden consumenten voordelen, zoals snel overzicht van wat er te koop is of presenteren een mooie aanbieding, maar er kleven zeker ook risico’s aan de nieuwe verdienmodellen , ‘slimme’ marketingmethoden en verleidelijke digitale omgevingen. Daarom moeten we goed kijken waar de online consumenten niet genoeg worden beschermd en suggesties doen voor verbeteringen. Wat ons betreft wordt de regelgeving duidelijker en strenger om misleiding van consumenten te voorkomen. Ook in de digitale economie moeten consumenten beschermd zijn.’