De ChristenUnie pleit vandaag voor de invoer van belasting op online bestellingen. Op deze manier moet de ‘bezorggekte’ aan banden worden gelegd. Ook zou dat een positief effect hebben op de CO2-uitstoot en het mkb.
Tweede Kamerlid Pieter Grinwis wil dat het kabinet het plan gaat uitzoeken. Gedacht wordt aan een vast tarief dat op elke bestelling wordt geheven, plus een percentage van de waarde van de bestelling. Grinwis wil hiermee consumenten aanmoedigen bestellingen te bundelen en daarnaast aandacht vragen voor de keerzijde van de bezorgingen. ‘Steeds vaker moeten lokale winkels concurreren met de grote webshops. Het gevolg is dat het mkb de strijd steeds vaker lijkt te verliezen en dat onze winkelstraten leeg komen te staan, terwijl bezorgbusjes met pakketjes af en aan rijden. Deze bezorggekte kan en moet echt minder.’
Volgens Grinwis is het beter om naar de winkelstraat te gaan en zo traditionele winkels te helpen die het zwaar hebben door de hoge kosten en concurrentie van grote webspelers. ‘Ga ik dat ene boek, die jurk of dat paar schoenen bestellen of bundel ik die bestelling? Of nog beter: pak ik de fiets en ga ik naar die winkelstraat in de buurt?’ Ook zou de taks moeten helpen de CO2-uitstoot terug te dringen. ‘Elke keer wanneer we ons virtuele winkelmandje afrekenen, moet een bezorger op pad. Zo’n bezorgbeweging heeft allerlei negatieve effecten, denk aan de uitstoot van CO2 en onveilige verkeerssituaties.’
Het Tweede Kamerlid zal tijdens de Algemene Financiële Beschouwingen peilen of er een meerderheid voor het plan is. Grinwis hoopt dat het kabinet in de loop van volgend jaar met een voorstel komt.
Wat een absurd ondoordacht plan, op welke planeet leeft deze man. Hij vergeet dat er ook nog heel veel kleine webshops zijn en dat de meeste winkels ook een webshop hebben. Deze kunnen dan helemaal niet meer concurreren met de grote jongens en buitenlandse aanbieders. Daarnaast zullen consumenten massaal in het buitenland gaan bestellen, bij voorbeeld amazon duitsland, bol belgie aliexpress etc. Kans van slagen politiek gezien: 0,0%
Je reinste kolder. Begin eerst eens met het gratis retourneren af te schaffen. Net zoals de plastic tasjes niet meer gratis verstrekt mochten worden om de plastic soep te verminderen (terecht overigens), begin dan nu, en dat roep ik al jaren! De gratis retourneren af te schaffen. Juist de grote spelers op de markt kunnen dit zich veroorloven. De kosten zijn voor de verkooppartners, en dat zijn net zo goed ondernemers!!!
En kleine webshops dan? Of staat niet alles in dit artikel?
Daarmee is het plan wat mij betreft meteen afgeschoten.
Er zijn best wel heel veel Nederlanders die niet zo maar op de fiets naar een stadscentrum met een redelijke winkelstand kunnen. Als al die mensen met de auto naar de winkels gaan gaat dat ook tot vervuiling en chaos leiden. Er zijn ook mensen die de deur helemaal niet uit kunnen, die moet je niet gaan bestraffen. Als je de mensen lokaal wilt laten shoppen, moet er wel wat te kiezen zijn. Nu is er (te) veel leegstand, vaak hoge /verschillende parkeertarieven en hoge lokale belastingen voor de winkeliers, dat helpt allemaal niet. Dit is weer een typische financiële oplossing. Kijk er eens naar of we echt 6 verschillende bezorgdiensten nodig hebben in elk dorp en elke stad die kris kras door elkaar heen rijden. Wellicht is die last mile veel beter in ter richten. Wellicht in elke wijk een ophaalpunt (Pakketbox) waar men spullen kan ophalen en die alle bezorgers gebruiken (daar juist minder voor betalen). Nu is iedereen weer zijn eigen boxen aan het plaatsen. Retouren altijd laten betalen, goed plan.
Helemaal eens; koop lokale waar daarmee helpt u elkaar.
Het kan ook andersom namelijk, belasting voor fysieke winkels verlagen.
Precies, ze zijn in die regering al helemaal wereldvreemd en nu weer een middel om nog meer geld binnen te harken. Ondoordacht en ook onverantwoordelijk.
Hoe willen ze de kleine zelfstandige daar mee helpen? Een plaatselijke winkel die ook een webshop heeft wint hier niets mee. Als de bedoeling is om bestellingen te bundelen dan koop ik wel op een platform zoals bol.com en heeft de kleine webshop er ook niets meer aan.
Bestellingen bundelen bij een BOL heeft vaak nu net geen zin. Stel dat je 5 artikelen besteld bij BOL, en die worden door 5 partners geleverd: 5 bestellingen, 5 pakjes en als het tegen zit 5 koeriers aan de deur voor die ene bestelling.
Onze klantenkring bestaat voor een groot deel uit ouderen en mensen die minder mobiel zijn. Vaak hebben zij helemaal geen mogelijkheid een winkel fusiek te bezoeken, simpelweg omdat deze niet in de buurt is. Ons aanbod in creatieve hobbyartikelen is niet op elke hoek van de straat beschikbaar. Voor al deze mensen is online-shoppen een uitkomst. Het is toch te gek om deze groep mensen -vaak met een kleine beurs- op deze manier zo te duperen.
Meer en meer vind ik dat je voor het goedkope niet meer online hoeft te zijn. Zeker als straks de verzendkosten per 1-1 een X% omhoog gaan, minimumlonen omhoog. Dat zullen de webwinkels ook in de prijs moeten gaan verrekenen.