Uit onderzoek blijkt dat klanten graag kiezen uit meerdere bezorgopties in de check-out. Maar liefst de helft van de online shoppers kiest zelfs weleens voor een andere winkel als de gewenste bezorgoptie ontbreekt. Voorkom die wegklikkende bezoekers en besteed aandacht aan de keuzes die je biedt. Zo leidden de verschillende bezorgopties op kookwinkel.nl al tot meer tevreden klanten en een hogere conversie.
Klanten zelf laten kiezen
Meer bezorgopties leiden tot meer bestellingen en meer tevreden en loyale klanten. Welke webwinkel wil dat nu niet? Als je je klanten zelf laat kiezen waar en wanneer ze hun bestelling ontvangen, dan heeft dat een positief effect op de conversie. Bij de webshop van Kookwinkel Oldenhof hebben ze dit letterlijk zien gebeuren, zo vertelt Emy Dirks. Zij is de Marketing Manager van deze bekende kookwinkel. “Kookwinkel Oldenhof is een familiebedrijf. We bestaan sinds 1821. We hebben fysieke kookwinkels in Zwolle, Amersfoort en Hilversum. En we hebben dus ook meer dan 15 jaar de webwinkel kookwinkel.nl.”
Luisteren naar de behoefte
Emy houdt zich namens de kookwinkel ook bezig met de vragen van klanten en de klanttevredenheid: “We hebben gekozen voor PostNL als logistieke partner, omdat het gewoon een betrouwbare partij is. En wat wij heel fijn vinden, is dat ze echt met ons meedenken naar de behoefte die wij hebben en die onze klant heeft. Dus toen wij de vraag van een klant kregen waarom we ’s avonds niet bezorgden, zijn we direct met PostNL om tafel gegaan. Toen bleken we deze bezorgoptie ook gewoon aan te kunnen bieden.”
Meer herhaalaankopen
Inmiddels biedt de webshop kookwinkel.nl meerdere bezorgopties aan. Emy: “De flexibele bezorgopties die wij nu aanbieden zijn: ophalen op een PostNL-locatie, avondlevering en zondaglevering. Bijna alle bezorgopties kunnen eigenlijk in dezelfde postkar. Het gebruik van de flexibele bezorgopties heeft ons gebracht dat onze klanten meer tevreden zijn en sneller bij ons terugkomen voor een herhaalaankoop. Hierdoor is de conversie bij ons ook gegroeid.”
Ook online groen bezig
De kookwinkel vindt het belangrijk om echt aandacht te hebben voor de wensen en behoeften van klanten. Dat hun klanten zelf kunnen kiezen, heeft overigens nog een ander voordeel. “Doordat klanten zelf kunnen bepalen wanneer ze hun pakket in ontvangst nemen, wordt 14% meer van de pakketten bij de eerste bezorgpoging afgeleverd.” Direct de eerste keer een succesvolle bezorging is enorm prettig voor de klant, maar het is tegelijkertijd ook een stuk beter voor het milieu. En ook dat vinden klanten tegenwoordig erg belangrijk. Zo staat in het online magazine van PostNL - waarin de video met het interview van Emy is opgenomen - dat de meeste klanten graag groen bezig zijn, ook wanneer ze online shoppen. “En wanneer wij hun bestelling in één keer bezorgen, rijden we minder onnodige kilometers per pakket. Stukken duurzamer dus!”
Wil jij ook werk maken van tevreden klanten en een hoge conversie? Ontdek meer tips, lees de succesverhalen van andere ondernemers en download meteen het online magazine van PostNL. Ga naar ‘meer tevreden klanten’.