Twinkle | Digital Commerce

De reis van Kapperskorting.com naar Haibu

2022-04-19
1000562
  • [branded content]
  • 4:36

Kapperskorting.com, de bekende webshop voor professionele haar- en beautyproducten heet nu Haibu. Een samensmelting van de woorden hair en beauty. Een gedurfde rebranding van een sterk merk en gevestigde speler binnen de markt. Hoe maak je van zo’n grote verandering een succes?

Onder kappers is Kapperskorting.com al jaren een begrip. Van professionele haarverf en kapmantels tot verfkwasten en permanentwikkels: alles wat je nodig hebt als kapper, heb je in no time in huis. Maar anno 2022 is de webshop veel meer dan dat. Niet alleen professionals shoppen er graag, ook jij en ik kunnen er terecht voor meer dan 15.000 haar- en beautyproducten van 180 merken.

“Ons platform is in de loop der jaren veel breder geworden”, legt CEO Kayo Klein Obbink van Moma Beauty, het moederbedrijf van Haibu, uit. “We verkopen bijvoorbeeld ook make-up, nagelproducten en cursussen voor kappers. De naam Kapperskorting.com paste daar eigenlijk niet meer bij. Het suggereert dat onze winkel puur en alleen voor kappers is en dat we enkel kappersbenodigdheden in ons assortiment hebben. Bovendien zaten we al een tijdje met het woord ‘korting’ in onze maag. Dat associeer je met ‘goedkoop’ en het straalt niet uit waar wij voor staan: professionele merken voor een scherpe prijs, dagelijkse klantenservice die je op allerlei manier kunt bereiken en supersnelle levering.”

Toch was er een probleem: uit een onderzoek dat Moma Beauty liet uitvoeren bleek dat de naam Kapperskorting.com ijzersterk was en zowel door kappers als gewone consumenten heel positief werd gewaardeerd. Klein Obbink: “Hierdoor hebben we natuurlijk getwijfeld. Maar onze toekomstvisie maakte de beslissing om toch te gaan rebranden makkelijker. We willen namelijk onze merken ook internationaal gaan versterken en we wilden een naam die beter aansluit bij onze klanten, zij zijn lang niet meer alleen maar kappers en kapsalons”.

Haibu

Dat de keuze op de naam Haibu is gevallen, is vrij logisch. In 2013 startte Moma Beauty namelijk al met Haibu.de, de Duitse versie van Kapperskorting.com. En in 2017 opende het Haibu Experience Center in Amersfoort waar je kunt winkelen en allerlei soorten behandelingen kunt boeken. Ook kun je hier, als haar- en beauty professional, trainingen volgen en een eigen werkplek reserveren. “De keuze voor Haibu was hierdoor inderdaad snel gemaakt. Maar de transitie moest wel zorgvuldig gebeuren zodat onze klanten en leveranciers er nauwelijks iets van zouden merken”, legt Klein Obbink uit.

Het voorbereiden van de naamsverandering werd een intensief traject. “Alles moest kloppen: het design, het nieuwe logo en natuurlijk de overgang naar de nieuwe domeinnaam Haibu.nl. Kapperskorting.com had in al die jaren een enorme ranking opgebouwd in Google en onze hele SEO en SEA strategie hing hiermee samen. Daarom hebben we webshop ontwikkelaar Elgentos ingeschakeld. Zij hebben veel ervaring met alles wat er bij de rebranding van webwinkels komt kijken”, gaat hij verder.

Inmiddels is Peter Jaap Blaakmeer, eigenaar van Elgentos, ook aangeschoven. “Voor webshops is de autoriteit die Google je toekent natuurlijk ontzettend belangrijk. Dat bepaalt voor een groot deel of mensen die op de producten zoeken die je verkoopt ook daadwerkelijk bij jou terechtkomen. Gelukkig kun je je ranking meenemen naar een nieuwe domeinnaam, maar dat moet heel zorgvuldig gebeuren. Dat betekent honderd keer testen en ervoor zorgen dat echt alles aangepast is en goed staat. De overgang van Kapperskorting.com naar Haibu verliep gelukkig zonder problemen”, vertelt hij.

Klein Obbink: “Dat ging inderdaad naadloos en daar ben ik erg trots op. In de ochtend van 19 januari kwam iedereen die naar Kapperskorting.com ging vanzelf terecht op Haibu.nl, we hebben minimale downtime gehad. Natuurlijk merkten we de eerste tijd wel een verschil in inkomsten omdat Google zich nog moest aanpassen aan ons nieuwe domein en minder klanten ons wisten te vinden dan normaal. Maar hebben we opgevangen door meer te gaan adverteren. Met tv billboarding bijvoorbeeld en doordat onze ambassadrice, visagist en haarstylist Xelly Cabau van Kasbergen, Haibu onder de aandacht bracht op haar sociale media kanalen.”

Stappenplan

De samenwerking met Elgentos is eigenlijk nog maar net begonnen, want binnenkort gaat er nog iets veranderen op de website van Haibu. “We hebben de navigatie en de structuur van de website van Kapperskorting.com bewust exact hetzelfde gehouden om het onze klanten zo makkelijk mogelijk te maken. Je favoriete shampoo vind je dus nog op exact dezelfde plek en betalen gaat ook nog precies zoals je gewend bent. Binnenkort gaan we er samen met Elgentos voor zorgen dat de site ook nog eens veel sneller gaat werken”, legt Klein Obbink uit.

Blaakmeer: “Dit gaat de gebruikerservaring echt ten goede komen! We gaan namelijk werken met de nieuwe techniek Hyvä. Dit is een soort laag die aan de voorkant van de website komt en die ervoor zorgt dat je bijvoorbeeld veel sneller kunt navigeren, bladeren of af kunt rekenen.”

Reacties

Tot slot misschien wel het belangrijkste: wat vinden klanten en partners van de naamsverandering? Klein Obbink: “Hoe er op zoiets substantieels gereageerd wordt, blijft natuurlijk spannend. Daarom hebben we er zoveel mogelijk voor geprobeerd te zorgen dat iedereen de transitie samen met ons als een feest zou beleven. Onze zakelijke klanten hebben een brief gekregen waarin we vertelden over onze onze naamsverandering van Kapperskorting.com naar Haibu en waarin we benadrukten dat alles voor hen als klant gewoon hetzelfde is gebleven. Ook kunnen ze nog steeds profiteren van de voordelen die ze als zakelijke klant hebben. Gratis retourneren bijvoorbeeld en op rekening betalen. Ook onze leveranciers hebben een brief gekregen, en taart op de lanceringsdag.”

Op de dag dat Kapperskorting.com Haibu werd, bleven honderden telefoontjes naar de klantenservice uit. “Van veel klanten kregen we de beste reactie die we konden krijgen. Zij zochten contact om andere redenen en zeiden dan terloops: “Oh jullie hebben een nieuwe naam toch? Leuk.” Dat de transitie blijkbaar zo natuurlijk en naadloos is gegaan waardoor klanten direct een positief en vertrouwelijk gevoel bij Haibu kregen, is het grootste compliment dat we konden krijgen!”

Dit artikel is tot stand gekomen met Moma Beauty en Elgentos
Tekst: BBP Media | Beeld: BBP Media, Moma Beauty, Elgentos