Twinkle | Digital Commerce

Amazon verhoogt verkoperskosten in de VS

2022-04-15
1000562
  • [nieuws]
  • 1:14

Vanwege de stijgende inflatie en hogere brandstofprijzen verhoogt Amazon de commissies voor verkopers in de Verenigde Staten met vijf procent.

Dat verhoogde tarief geldt voor alle Amerikaanse verkopers die gebruik maken van de fulfilmentdiensten van het platform. Volgens Amazon gaat het niet om een permanente tariefwijziging maar om een tijdelijke toeslag, zo schrijft CNBC. Over twee weken gaat de verhoogde commissie in. Van de meer dan 2 miljoen verkopers op Amazon, maakt zo’n 89 procent gebruik van de fulfilmentdiensten van Amazon. Verkopers betalen om hun voorraad op te slaan in de magazijnen van Amazon en om gebruik te maken van de leveringsdiensten van het platform.

Uitdagingen

Een woordvoerder van Amazon laat aan CNBC weten: ‘In 2022 hadden we een terugkeer naar de normale gang van zaken verwacht gezien de covid-19 beperkingen overal ter wereld versoepelden. Brandstofkosten en inflatie hebben echter voor verdere uitdagingen gezorgd. Het is nog steeds onduidelijk of deze inflatiekosten zullen stijgen of dalen en hoe lang ze zullen aanhouden. In plaats van een permanente tariefwijziging, zullen we voor het eerst een brandstof- en inflatietoeslag toepassen – een mechanisme dat al breed gebruikt wordt door andere supplychainproviders.’

Etsy

Vorige week kondigde marktplaats Etsy ook al een soortgelijke maatregel aan. Verkopers moeten daar nu een ‘transaction fee’ betalen op elke bestelling van 6,5 procent. Dat is 30 procent hoger dan het oorspronkelijke tarief van 5 procent. De commissieverhoging viel niet in goede aarde bij verkopers op het platform, waarna duizenden Etsy-shops tijdelijk hun digitale deuren sloten als protest.