Jaarlijks wordt er in totaal 87 miljoen kilo aan verzendmateriaal van online bestellingen thuisbezorgd. Het gaat hierbij om papier, karton en plastic.
Dat blijkt uit een berekening van Recycling Netwerk Benelux. Naast de 87 miljoen kilo aan verzendmateriaal dat aan de deur wordt bezorgd, komt nog eens 11 miljoen kilo aan materiaal door de brievenbus, vooral papieren enveloppen en plastic materiaal.
Specifiek gaat het bij de 87 miljoen kilo van bestellingen aan de deur om 84,1 miljoen kilo kartonnen verzenddozen, 0,8 miljoen kilo plastic verzendzakken en zo’n 2 miljoen kilo aan vulmateriaal. Bij brievenbuspost gaat het om 9,5 miljoen kilo aan papieren enveloppen en 1,5 miljoen kilo aan plastic verzendhoezen.
De hoeveelheid afval van brievenbuspost neemt de laatste jaren overigens af, omdat er minder post wordt bezorgd. Maar het verzendmateriaal bij pakketten neemt juist toe, vooral ook omdat er steeds meer wordt besteld. De meerderheid van de consumenten zou de toegenomen hoeveelheid verzendmateriaal voor online bestellingen vervelend vinden. Daarnaast belasten ze volgens de organisatie ook het milieu. ‘Voor de productie ervan zijn grondstoffen nodig. Tijdens de productie komen milieubelastende stoffen vrij. Bovendien komen de meeste verzendmaterialen, doordat ze voor eenmalig gebruik zijn, bij het consumentenafval terecht.’
Volgens Recycling Netwerk Benelux zou het goed zijn als de overheid op korte termijn met regelgeving komt om de hoeveelheid verzendmateriaal in te perken, zoals een verbod op overbodige en onwenselijke verzendverpakkingen.
In oktober 2020 heb ik onderstaand bericht al gestuurd naar het Ministerie van Economische Zaken. Als antwoord kreeg ik dat dit in Europees verband zo bepaald is, volgens de Europese richtlijnen. Veel van deze richtlijnen betreffen zogeheten maximumharmonisatie. Dat wil zeggen dat lidstaten hier niet van mogen afwijken. De EU en Nederland voorop is zó met het milieu en het klimaat bezig, maar één van de grootste vervuilers wordt niet aangepakt, zoals uit bovenstaand artikel blijkt. Kan er in de wet geregeld worden dat consumenten niet meer gratis kunnen retourneren? Bovendien zou het ook mooi zijn als de wet voorschrijft dat webwinkeliers ook de bezorgkosten voor het heen sturen niet meer hoeven terug te betalen, wanneer een consument iets ruilt. Kopen consumenten in een stad, dan worden de benzine- en parkeerkosten ook niet vergoed. De tendens is nu dat het consumenten wel heel gemakkelijk wordt gemaakt, met name op Bol.com waarop ik een verkooppartner ben. Te vaak worden artikelen retour gestuurd met de mededeling, verkeerd besteld, geen reden, of meerdere artikelen besteld, of het artikel ongeopend retour sturen. De foto's en productinformatie is nl. erg duidelijk te zien en te lezen. De consument wordt te veel beschermd, de webwinkeliers totaal niet. De overheid is zo bezig met het milieu, wat denkt u dat dit voor een belasting is voor het milieu. Graag verwijs ik ook naar de documentaire op NPO Tegenlicht: online winkelen was nog nooit zo gemakkelijk. Pakketdiensten die vaker dan 1x rijden, pakketdiensten die doordat consumenten niet thuis worden aangetroffen, het pakket bij een parcel shop afleveren om het pakket door de consument te laten ophalen, wat ze dus niet doen. Het pakket en de kosten zijn voor de webwinkeliers. Al het verpakkingsmateriaal wat je wat verzendzakken en dozen niet opnieuw kunt gebruiken. Als consumenten zelf de bezorg- en met name de retourkosten moeten betalen, denken ze wel twee keer na voordat ze een artikel bestellen. Win-Win situatie voor ondernemers en met name voor het milieu! Ik vind dat het tijd wordt om dit grote probleem, waar ik niet alleen mee te maken heb, maar alle webwinkeliers, aan te pakken. Bij Bol.com heb ik dit ook al eens aangekaart, vraag gewoon een klein bedrag, bijv. 2,99 voor het retour zenden, dan wordt het onnodig bestellen wel verminderd.
Ook de webwinkels zelf kunnen er nog veel aan doen. Onlangs bij 1 webshop, 5 verschillende artikelen besteld. Worden, verdeeld over 3 dagen, in 5 doosjes geleverd. Van mij had het bij elkaar verzameld kunnen worden. Dan maar een paar dagen wachten. Ik denk dat we "vandaag besteld, morgen in huis" aan banden moeten leggen. Dit moet geen norm worden, maar een uitzondering waar extra voor betaald moet worden.