Twinkle | Digital Commerce

De meest succesvolle online retailers onder de loep

2021-12-10
1000562
  • [onderzoek]
  • 2:37

In Twinkle 8 konden we al lezen dat de online verkopen in 2020 met ruim 40 procent zijn toegenomen, dat met name boodschappenbezorgers het meest profiteerden van de boost in online bestedingen en dat bol.com opnieuw de Twinkle100 aanvoert. Nu duiken we dieper in de materie, op zoek naar wát een webshop succesvol maakt. 3WebApps onderzocht de techniek van de top Twinkle100-spelers en deelt de meest opvallende uitkomsten.

Tekst: Sander de Graaf

Voor de Twinkle100 2021 was 3WebApps opnieuw bereid om de dominante domeinnamen van de grootste online retailers in Nederland te analyseren. Het bureau, gespecialiseerd in webshopbouw- en optimalisatie, haalde deze namen door BuiltWith, een tool die de de gebruikte software detecteert. Daarnaast heeft 3WebApps aanvullend onderzoek gedaan, onder andere door de broncode van de sites te doorzoeken.

E-commerceplatforms

In het taartdiagram hieronder vind je een overzicht van de meest voorkomende e-commerceplatformnoteringen. Het gaat hier om de 125 hoogst genoteerde bedrijven in de Twinkle100 van 2021.

In de diagrammen staan platforms met minimaal 3 procent aandeel (omwille van de leesbaarheid).

Wat valt op?

  • Een groot deel van de gebruikte e-commercesoftware voor de domeinen is onbekend;
  • Adobe Magento (1 en 2 samengenomen) is met 17 procent al jaren een stabiele factor als grootste vendor van eCommerce software in dit marktsegment (vorig jaar 12 procent in de top-100);
  • Vergeleken met vorig jaar zijn er eigenlijk weinig grote verschuivingen in marktaandelen, behalve dat het aantal ‘onbekend of op maat gemaakt’ is toegenomen van 34 procent in 2020 naar 42 procent in 2021.

Onbekend

Dat het aantal ‘onbekend of op maat gemaakt’ anno 2021 steeds verder toeneemt, betekent de voortzetting van een al langer durende trend in deze top van Nederlandse webshops. In het overzicht van 2020 was deze trend ook al zichtbaar. Deels is dit te verklaren uit de wenselijkheid van customization, waarbij webshops helemaal conform wens worden gebouwd. Partijen als de websupers hebben een relatief complexe webshop nodig om hun klanten te bedienen. De oplossingen die ze daarvoor off the shelf kunnen vinden zijn beperkt. Dat maakt een op maat gemaakte shop ook nodig. Tevens zijn de omzetten weer gegroeid en dat maakt een custom webshop, waar veel van scratch af aan moet worden ontwikkeld, ook haalbaar voor partijen.

Overigens dragen meer factoren bij aan de stijging van ‘onbekend’, zoals de groeiende groep headless webshops ten opzichte van monolithische oplossingen, waarbij het achterliggende e-commerceplatform niet van buitenaf zichtbaar is. Ook werkt het risicobeperkend om platforminformatie af te schermen, en daarmee hackers het leven iets moeilijker te maken.

Het idee dat de coronatijd ervoor zorgt dat de webshops massaal extra zijn gaan investeren in nieuwe platforms, zien we op basis van deze cijfers niet gebeuren. De marktaandelen van de e-commerceplatformen zijn ten opzichte van afgelopen jaar redelijk stabiel gebleven. Hieruit zou de conclusie mogelijk zijn dat de webshops die juist al een goede infrastructuur hadden, extra hebben kunnen profiteren van de coronapiek. Ze hoefden immers niet te investeren in grootschalige vernieuwing van hun shops en konden zich richten op het opschalen van de operationele capaciteit.

Sander de Graaf is eigenaar van 3WebApps.