Twinkle zoekt letterlijk de grens op. In de rubriek Grenzeloos laat de redactie haar licht schijnen op een e-commerce ontwikkeling in een land dat niet vaak aan bod komt, maar zeker de moeite waard is om te bespreken. Deze keer: Denemarken versnelde online in vijf jaar.
De coronacrisis heeft e-commerce versneld. Die conclusie kunnen we na anderhalf jaar toch wel trekken. De trend is logischerwijs ook in andere landen goed zichtbaar. Maar in Denemarken is wat anders aan de hand, bleek onlangs uit onderzoek van Dansk Erhverv, dat in het Engels bekendstaat als The Danish Chamber of Commerce maar dat wij gewoon de Deense Kamer van Koophandel zouden noemen. Wat blijkt: het aandeel Deense consumenten dat online shopt is in de afgelopen vijf jaar met maar liefst 75 procent toegenomen. Covid-19 heeft daar uiteraard een flink aandeel in gehad, maar dat is niet de hoofdoorzaak.
Boodschappen en maaltijdboxen
Het e-commerce aanbod is in de afgelopen jaren namelijk fors gegroeid. Consumenten hebben dus simpelweg meer online te kiezen. Waar aas is, wordt gehapt, en dus struinen de Denen meer langs de online etalages. Het gaat daarbij voornamelijk om aanbieders van boodschappen en maaltijdboxen, stelt het Dansk Erhverv. ‘De ontwikkeling is al lange tijd positief, maar de afgelopen jaren en vooral tijdens de coronacrisis is er echt aanzienlijk vooruitgang geboekt’, aldus directeur e-commerce Niels Ralund.
Goed, Denen kopen hun flæskesteg, gravad laks en smørrebrød dus steeds vaker bij de online super. Redenen daarvoor zijn gelijkwaardig aan hier; zo wordt de snelheid en het gemak ervan als prettig ervaren en komt men erachter dat je de wachttijd bij de supermarkt ook kunt benutten met andere dingen. Toch blijkt niet iedereen te happen naar de online supers, met name wat oudere klanten willen de bananen en peren liever even zelf vasthouden voordat ze worden aangeschaft. Onder jongeren zijn aanbieders van maaltijdboxen weer hip. Het kopen van maaltijdboxen is onder hen ongeveer even populair als het doen van online boodschappen.
Steady toekomst
Onduidelijk is of de online opmars zal voortzetten. Zeker gezien de extra groei door covid-19 ligt in de lijn der verwachting dat de groei eerder wat zal afvlakken. Toch verwacht het Dansk Erhverv een steady toekomst voor e-commerce – specifiek online food – in Denemarken. Zo geeft van de klanten die al online boodschappen doen, één op de vier al aan dat in de toekomst vaker te willen doen. Ongeveer één op de tien geeft juist aan binnen een jaar weer over te stappen op de fysieke supermarkt.
Van de online supers zijn Coop (geen familie van Coop in Nederland) en Bilka de grootste in Denemarken. Ook is er een populaire pure player in boodschappen: Nemlig.com. Die laatste is de afgelopen jaren aan een flinke opmars bezig. Onder de grootste online spelers in het algemeen vinden we enkele bekende namen, zoals Zalando, Apple, H&M en Ikea. Maar ook wat shops die wat minder bekend hier zijn, zoals Elgiganten, Komplett en Boozt.com.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
E-commerce in Denemarken
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.