Twinkle | Digital Commerce

De replatforming van … ChromeBurner

2021-11-01
1000562
  • [interview]
  • 3:48

E-commerce organisaties vertellen over hun nieuwe websitedesign. Wat is er veranderd, vergeleken met de oude site? Wat zijn de verwachtingen? Was het geplande budget toereikend? En welke lessen heeft het opgeleverd? Voor deze refresh sprak Twinkle met Nicky Verkuijlen, e-commerce & retail director bij ChromeBurner.

Kun je kort vertellen over de online geschiedenis van ChromeBurner?

ChromeBurner is begonnen met het verkopen van motorhelmen op eBay.com. Dit was nog in de tijd dat er in de motorbranche het idee heerste dat motorkleding niet online verkocht kon worden omdat klanten graag willen passen, voelen en ervaren. Het verkopen op eBay ging als een speer en wat bleek: juist de duurdere helmen waren erg populair. Oprichter Rob Hannink breidde al snel uit naar een groter pand met meer ruimte voor opslag en voegde merken toe aan het assortiment. EBay is nog steeds een belangrijk platform voor ons, maar inmiddels worden de meeste bestellingen op onze eigen website geplaatst en groeien we al een aantal jaar op rij zo’n 50 procent in omzet.’

Waarom een nieuwe website?

‘Enerzijds omdat het moest, anderzijds omdat we het graag wilden! We draaiden nog op Magento 1 en daar zou de support voor gaan stoppen, dus in die zin waren we genoodzaakt te migreren naar Magento 2. Je staat dan voor de keuze om je huidige websitedesign te laten namaken voor Magento 2, of het over een andere boeg te gooien. We waren net bezig met een professionaliseringsslag op het gebied van branding en design, dus hebben we gekozen voor een nieuw, fris ontwerp voor onze nieuwe website op basis van nieuwe technieken zodat hij ook toekomstbestendig is.’

Wat is er veranderd?

‘De grootste verandering is dat onze website nu een progressive web app (PWA) is. Dit kun je zien als een website die qua UX tussen een normale website en een app in zit. Vanuit het mobile first-principe is dit een goede zet, omdat je met een PWA voor mobile devices een veel modernere ervaring aan je klanten kunt bieden. Bijvoorbeeld push-notificaties (“dit product is weer op voorraad!”), een veel betere responsiveness, app-achtige interacties die natuurlijker voelen op een mobile device en zelfs de mogelijkheid om door te gaan met shoppen als je even zonder internetverbinding zit.’

Welke verbeteringen verwacht je van de nieuwe website?

‘Voor ons is het verhogen van de conversieratio momenteel de belangrijkste doelstelling. Door klanten een, binnen de motorbranche nog ongebruikelijke, moderne ervaring te geven tijdens het browsen op onze website, hopen we de conversieratio een flinke boost te geven. Daarnaast kan een PWA sneller laden bij langzame internetverbindingen, wat met het oog op klanten in verre landen erg belangrijk is. De komende tijd richten wij ons op die app-achtige gebruikerservaring op mobile devices en een meer gepersonaliseerde ervaring voor alle bezoekers.’

Is de website extern of intern ontwikkeld, en waarom?

‘We hebben ’m door een externe partij laten ontwikkelen, in samenwerking met ons interne development team. Enerzijds hadden wij intern de capaciteit om in korte tijd een nieuwe website te ontwikkelen en dat was vanwege het eindigen van de support voor Magento 1 wel belangrijk. Anderzijds is de PWA-techniek nog erg jong en hadden wij intern nog niet de benodigde kennis om een project van deze omvang zelf op te kunnen pakken. Het voordeel van de externe partner is dat zij ook PWA’s voor andere webshops hebben ontwikkeld, waardoor ze hun ervaringen en best practices bij ons kunnen inzetten.’

Is het geplande budget overschreden?

‘Ja, ruim, maar bij welk IT-project gebeurt dat eigenlijk niet? Let wel: we hebben het hier over de gehele migratie naar Magento 2, niet alleen de ontwikkeling van de nieuwe website. Achteraf gezien hebben wij, en onze externe partner, iets te simpel over dit project gedacht, want onze wereldwijde multichannel aanpak vergt een hoop maatwerk in Magento. In de PWA-techniek zaten hier en daar nog wat kinderziektes die we niet hebben kunnen voorzien en dankzij voortschrijdend inzicht is de planning van het project wel een aantal keer bijgesteld.’

Wat zijn achteraf gezien de lessen?

‘Eerder beginnen! Wij zijn wellicht wat overhaast geweest. De end-of-life van Magento 1 zat er al geruime tijd aan te komen, maar we waren zo druk bezig met de rest van ons bedrijf dat we de nieuwe website te lang hebben uitgesteld. Uiteindelijk hebben we de livegangdatum meerdere keren moeten verzetten. We zijn zelfs nog een aantal keer teruggegaan naar de oude site, omdat het na livegang toch niet helemaal goed zat.’

Welke stappen wil ChromeBurner in de nabije toekomst zetten met de nieuwe website?

‘De PWA-techniek biedt een hoop ruimte voor een gepersonaliseerde gebruikerservaring. Klanten kunnen zich via hun account inschrijven voor voorraad push-notificaties, maar ook zouden we via klantdata en aankoopgeschiedenis notificaties kunnen sturen voor interessante nieuwe producten, alsmede een gepersonaliseerde productsortering op categoriepagina’s. Tot slot ligt de focus, vanwege de eerder benoemde wereldwijde afzet aan klanten, op verdere optimalisatie van de laadsnelheid.’