Twinkle | Digital Commerce

De kracht van herkenning voor persuasion marketing

2021-11-17
1000562
  • [branded content]
  • 4:28

Waarom is bezoekersherkenning belangrijk? Hoe verhoog je deze herkenning online? Dit artikel legt je uit wat herkenning van websitebezoekers inhoudt. Lees hoe je de on-site herkenning kan verhogen, en waarom herkenning zo waardevol is voor je marketing.

Herkenning, wat houdt dat in?

Zoals de naam misschien al verklapt, houdt herkenning in dat je bezoekers die op je website komen kunt herkennen als persoon. Iedere bezoeker die op de website komt heeft een profiel, en binnen dit profiel wordt zoek- en oriëntatiegedrag opgeslagen. Dit betekent dat de bezoeker gevolgd wordt tijdens zijn bezoek aan de website, en zijn of haar interesses en customer journey vastgelegd worden. De ordening en opslag van deze data vindt plaats in een data platform.

Binnen de vastgelegde profielen wordt onderscheid gemaakt tussen bekende profielen en anonieme profielen. Bekende profielen zijn in een data platform profielen waarbij degene achter het profiel herkend wordt. Dit wil zeggen dat je als bedrijf in ieder geval weet wat zijn of haar e-mailadres is. Dit e-mailadres is opgeslagen als profiel omdat de bezoeker deze tijdens de sessie kenbaar heeft gemaakt. Mogelijke redenen hiervoor zijn bijvoorbeeld het inloggen met een account, een inschrijving voor de nieuwsbrief, of door het doen van een bestelling of boeking.

Hieronder is een voorbeeld te zien van de herkenning aan de hand van de Twinkle Insights in het Shopping Minds Data Platform. Hierin zie je welk percentage van de bezoekers die de website hebben bezocht bekend zijn en welk percentage anoniem is.

Herkende gebruikers in het data platform

Waarom is herkenning belangrijk?

Of een profiel in een data platform nu bekend of onbekend is maakt voor het opbouwen van het profiel en het vasthouden van zoek- en oriëntatie gedrag niets uit.

Herkenning is echter belangrijk voor het (re)targeten van bezoekers op verschillende marketingkanalen. Daarbij is het slim om na te denken op welk kanaal je deze bezoekers wilt (re)targeten, op basis van de data die je beschikbaar hebt. Je wilt je marketingkanalen immers zo efficiënt mogelijk inzetten. Sluit bepaalde groepen uit of neem ze juist mee in specifieke marketingkanalen, en vind de beste kanalen die aansluiten bij je beoogde aanpak voor een bepaalde selectie bezoekers.

Naast het (re)targeten van bezoekers in marketingkanalen is het opbouwen van een cross device profiel ook belangrijk. Zoals hierboven al beschreven werd, wordt er van ieder website bezoeker een profiel opgebouwd in het data platform. Het kan echter voorkomen dat bezoekers meerdere devices gebruiken tijdens zijn of haar customer journey. De gewenste situatie is om dan niet twee losse profielen op te slaan, maar deze profielen samen te voegen, om zo op alle devices een optimale customer journey aan te kunnen bieden. Dit kan gerealiseerd worden door te sturen op herkenning. Want zodra iemand met een e-mailadres herkend is op bijvoorbeeld een desktop, en je ziet een profiel met dat e-mailadres ook op mobiel, kun je diegene herkennen als persoon.

Gegevensverwerking data platform

Herkenning verhogen

Ten eerste is het belangrijk dat een data platform goed alle mogelijke manier kan vastleggen waar een websitebezoeker zich bekend kan maken. Denk aan contactformulieren, nieuwsbrief inschrijfformulieren of bijvoorbeeld door het aanmaken van een account.

Vervolgens kan je de herkenning verhogen door historische klantdata in te laden. Dit zodat je bezoekers die zich weer bekend maken, kunt koppelen aan profielen die in het verleden (gedeeltelijk) zijn opgebouwd. Zo wordt het niet gezien als een nieuw profiel, maar als iemand die al vaker een aankoop heeft gedaan, en kan die informatie samengevoegd worden.

De herkenning verhoogd worden door het inzetten van on-site profiling campagnes. Profiling campagnes zijn campagnes die sturen op het achterlaten van het e-mailadres. Hierin zijn verschillende mogelijkheden, maar gaat het puur om het verleiden van bezoekers om hun e-mailadres achter te laten tijdens het websitebezoek. Hierover later meer.

Om bezoekers te overtuigen om zich in te schrijven via een profiling campagne wordt er vrijwel ten aller tijden gebruik gemaakt van verschillende persuasion principes, soms zelfs meerdere tegelijk. Om de herkenning van bezoekers te verhogen wordt er vaak een incentive geboden in ruil voor het achterlaten van hun persoonlijke gegevens, zoals het aanbieden van korting of gratis product. Dit is een vorm van persuasion, specifiek wederkerigheid.

Het belang van verleiding in herkenning

De 7 overtuigingsprincipes van Cialdini

Persuasion is een overkoepelende term voor (sociale) beïnvloeding. Sociale beïnvloeding kan invloed hebben op overtuigingen, attitude, intenties, motivaties en gedrag. Het pogen tot gedragsbeïnvloeding van een persoon is een belangrijk punt in de marketing roadmap, en er zijn meerdere overtuigingsprincipes die een rol spelen hierin.

Online wordt grootschalig gebruik gemaakt van persuasion om de herkenning op de site te verhogen. De meest bekende overtuigingsprincipes zijn de zeven beïnvloedingsprincipes van Robert Cialdini. Deze spelen allen in een een vorm van gedragsbeïnvloeding door het inzetten van verschillende overtuigingsprincipes.

Handig om te weten, het is met een data platform mogelijk iemand te herkennen die via het e-mailkanaal op je site terecht komt. Wanneer deze bezoeker op een linkt klikt in het ontvangen mailbericht, kan diegene als persoon herkend worden op je site. Door de inzet van mailcampagnes kun je de herkenning aanzienlijk verhogen.

Twinkle Insights

Het is als bedrijf nuttig om de herkenning op je website te verhogen om zo bezoekers gericht te kunnen targeten. De Twinkle Insights kunnen je hierbij helpen. Door de klantprofielen geheel AVG-proof en zonder het gebruik van third-party tracking cookies (hoe dit werkt lees je in dit artikel) op te slaan en in te richten kun je personen op je site herkennen. Op basis van hun persoonlijke voorkeuren kun je vervolgens de meest geschikte kanalen en campagnes inzetten om deze data om te zetten in conversies.

Wil je meer informatie over hoe je klanten het best kan (re)targeten en hoe het de Twinkle Insights je hierbij kunnen helpen? Kijk hier voor meer informatie en schrijf je in voor toegang tot de Insights.