Twinkle | Digital Commerce

PostNL zet grote stappen in verduurzaming

2021-09-23
1000562
  • [branded content]
  • 2:53

De dienstverlener in post en pakketten zet grote stappen om hun hele logistieke keten te verduurzamen. Met als gevolg dat ze op 1 januari 2022 alle post en pakketten van deur tot deur met netto nul CO₂ bezorgen. We spreken Suzanne Debrichy, Manager Business Development Duurzaamheid bij PostNL Pakketten en Logistiek, over hoe deze verduurzaming eruitziet.

Download de infographic “Duurzaam bezorgd. Deur tot deur met netto nul CO2”. Met 10 groene oplossingen om de logistieke keten te verduurzamen.

Download de infographic

Van deur tot deur met netto nul CO₂

Suzanne: ‘We zetten, samen met onze klanten en leveranciers, de middelen in die nú beschikbaar zijn om niet alleen de last-mile te verduurzamen, maar het totale post- en pakkettennetwerk. Dat doen we sneller dan we in eerste instantie op de planning hadden. Want de urgentie is er, het klimaat en onze klanten vragen erom. Dus waarom wachten? Vanaf 1 januari 2022 bezorgen we alle post en pakketten van deur tot deur met netto nul CO₂. Dat doen we zo:

  • Uitstootvrij bezorgen
    ‘Uitstootvrij bezorgen in de last-mile is de laatste jaren een hot topic bij bezorgpartijen. Maar voor ons een heel logische. We bezorgen al ruim 200 jaar de post super duurzaam te voet of per fiets. Pakketten bezorgen we ook steeds meer uitstootvrij met de bakfiets, elektrische bussen of lichte elektrische vrachtvoertuigen, reduceren we kilometers en sturen we op lucht uit verpakkingen halen.’
  • Reduceren met groene brandstoffen
    ‘Niet alleen die laatste mile is belangrijk als het gaat om duurzamer bezorgen. Bij ons groot transport zetten we hernieuwbare groene brandstoffen in. Denk aan vrachtwagens die met post en pakketten tussen depots en van en naar onze klanten rijden. Inmiddels rijdt 30% van ons grote wagenpark al op schonere brandstoffen en dat aandeel verhogen we naar 50% in 2023!’
  • Compenseren met Gold Standard Credits
    ‘Wat we nog niet uitstootvrij bezorgen of kunnen reduceren, compenseren we vanaf 1 januari 2022 door in duurzame projecten te investeren. Via de hoogste standaard in de markt, de Gold Standard Credits. Onze focus blijft op zoveel mogelijk reduceren, maar waar dat nog niet kan, halen we elders CO₂ uit de lucht. Met als resultaat dus netto nul CO₂ uitstoot.’

Onze focus blijft op zoveel mogelijk reduceren, maar waar dat nog niet kan, halen we elders CO₂ uit de lucht. Met als resultaat dus netto nul CO₂ uitstoot.

Webwinkels springen in op de vraag naar duurzaamheid van consumenten

Niet alleen het milieu is gebaat bij de verduurzaming, ook voor de e-commerce ondernemers en hun consumenten is de vergroening belangrijk. Consumenten kiezen tegenwoordig eerder voor groene webshops. En zowel de grote als kleine webshops zetten in op initiatieven als kleiner verpakken en minder gebruik van verpakkingsmaterialen. Ook de vraag naar duurzame bezorgopties neemt toe.

Dat merkt Suzanne in gesprekken met webwinkels: ‘Met bol.com zijn we continu in gesprek over duurzaam bezorgen. Zij willen hun consumenten klimaatneutraal winkelen aanbieden in 2025, wat betekent dat ze hun directe voetafdruk terugbrengen naar 0 gram CO2-uitstoot per pakket. En hebben ons daarbij nodig, als onderdeel van de hele keten. Gelukkig liggen onze plannen goed op één lijn. Ook andere klanten kiezen voor duurzaamheid. In de fashionbranche kijken consumenten daar enorm kritisch naar. Samen met hen kijken we hoe we de hele logistiek van deur tot deur kunnen verduurzamen. De transparante data en inzichten die we kunnen geven zijn daarin superbelangrijk. Voor veel webshops gaat dat uiteindelijk het verschil maken.’

Meer weten over hoe PostNL verduurzaamt? Bekijk de 10 stappen naar netto nul CO₂ -uitstoot.