Twinkle | Digital Commerce

‘E-commerce is een van de beste kanalen om te kunnen schalen en groeien’

2021-08-30
1000562
  • [interview]
  • 2:29

Kees Kraakman kreeg zijn belangstelling voor computers, techniek en internet met de paplepel ingegoten. Op de middelbare school koos hij informatica als bijvak. Kraakman ging informatiekunde studeren, in zijn woorden ‘een soort mengvorm van informatica en bedrijfskunde’. Naast zijn studie begon hij al met een baan bij Drankdozijn, daar bleef hij zes jaar tot hij onlangs overstapte naar Mr Marvis.

Inspiratie

‘De meeste inspiratie haal ik uit TED Talks. Ze gaan over allerlei onderwerpen en hoeven van mij ook niet werkgerelateerd te zijn om er toch iets boeiends uit te halen. Ook heel interessant vind ik Reddit: the front page of the internet. Dat is een soort sociale nieuwswebsite met subcategorieën waar je je op kunt abonneren. Mensen kunnen er topics een upvote geven, zodat die bovenaan komen te staan. Je ziet dus snel welke onderwerpen veel mensen interessant vinden om over te discussiëren. Daarnaast heb ik graag contact met andere professionals, bijvoorbeeld via LinkedIn. En natuurlijk kijk ik net als iedereen naar andere bedrijven.’

Branche

‘Het leuke aan e-commerce vind ik dat het zo flexibel is. Je kunt je input heel snel uitproberen, testen en aanpassen. Bovendien heb je exacte data; je kunt precies meten of iets werkt of niet. Het is een van de beste kanalen om te kunnen schalen en groeien. Het afgelopen jaar zag je natuurlijk een enorme piek vanwege de coronacrisis. Er ontwikkelde zich veel d2c-business, en daarnaast hadden bedrijven die traditioneel niet gewend waren aan e-commerce niet veel andere keus dan zich er ook in te storten. Voor de meeste pakte dat heel goed uit, voor sommige juist niet. Het verschil daartussen was erg groot.’

Trots

‘Elke keer als we iets ontwikkelen dat mooie resultaten oplevert – en met data kun je dat direct goed zien – ben ik wel trots. Een concreet voorbeeld? Bij Drankdozijn ontwikkelden we shops-in-shop: we gaven merken een eigen pagina binnen de webshop. Dat waardeerden veel merken en het versterkte de partnerschappen tussen Drankdozijn en die merken.’

Shoppen

‘95 procent van mijn aankopen doe ik online. Alleen hebben we toevallig pas een nieuw huis gekocht, dat nu wordt gebouwd. Spullen daarvoor, zoals vloeren, gordijnen, muurverf et cetera willen we graag zelf zien en voelen voor we ze aanschaffen. We willen ook weten hoe die producten eruitzien bij bepaalde lichtval. Dus daarvoor gaan we naar fysieke winkels.’

Vrije tijd

‘Als ik vrij ben, ben ik het liefst samen met mijn vriendin. We spenderen momenteel natuurlijk veel tijd aan het uitzoeken van vloeren, een keuken, een badkamer, welke kleur op welke muur, hoe richten we het in, dat soort zaken. Verder houd ik heel erg van skiën en kan ik niet wachten tot dat weer mogelijk is. En in de zomervakantie ben ik graag ergens op een strand. Ik hou van eilanden, zoals de Griekse en de Canarische, en Kaapverdië. We huren dan een auto en gaan zelf de omgeving ontdekken.’