Twinkle | Digital Commerce

Nederlandse consument heeft weinig ‘bezorgschaamte’ bij online shoppen

2021-06-09
999563
  • [nieuws]
  • 1:27

Een bezwaard geweten over de gevolgen van online shoppen op het milieu? De Nederlandse consument heeft daar weinig last van, zo blijkt uit onderzoek van Sendcloud.

Slechts een kwart (24,8 procent) van de Nederlanders heeft last van een schuldgevoel over de gevolgen van online shoppen. Daarmee scoort ons land het laagst van alle landen die werden onderzocht door Sendcloud. Het bedrijf dat het verzendproces voor webshops optimaliseert ondervroeg in mei 2021 zo’n 6000 Europese consumenten, waarvan 1000 Nederlanders. In onze buurlanden is het schuldgevoel een stuk verder ontwikkeld: gemiddeld heeft 1 op de 3 Europese shoppers last van “bezorgschaamte”.

Bewust van de gevolgen

Hoewel consumenten zich niet schuldig voelen over hun online shopgedrag, zijn ze zich volgens Sendcloud wel degelijk bewust van de gevolgen hiervan voor het milieu. Bijna de helft van de Nederlanders (48 procent) geeft aan dat de bezorging van pakketten een probleem is voor het milieu. Een kleine meerderheid (57 procent) heeft behoefte aan een keurmerk voor duurzame bezorging dat de uitstoot van bezorgopties inzichtelijk maakt.

Bovendien zijn wij Nederlanders best bereid om ons gedrag te veranderen als dit het klimaat ten goede komt. Zo zeggen 3 op de 5 Nederlanders (58 procent) best langer te willen wachten op een pakket als dit tot minder CO2-uitstoot leidt. Nog eens 59,1 procent is bereid om een pakket op een afhaalpunt of in een pakketkluis af te halen als dit duurzamer is dan thuisbezorging.

Bezorgschaamte
Taalbank omschrijft deze nieuwe emotie als ‘de schaamte die iemand voelt omdat de bezorging van een bij een webshop besteld pakje veel verkeers-, milieu- en andersoortige overlast veroorzaakt’. Is het een sentiment dat overwaait? Of gaat het dieper? Hoe serieus moet de branche dit nemen? Twinkle schreef eerder een uitgebreid artikel over dit fenomeen.