Twinkle | Digital Commerce

De replatforming van ... Tumble ’N Dry

2021-06-01
1000562
  • [interview]
  • 3:50

E-commerce organisaties vertellen over hun nieuwe websitedesign. Wat is er veranderd, vergeleken met de oude site? Wat zijn de verwachtingen? Was het geplande budget toereikend? En welke lessen heeft het opgeleverd? Voor deze refresh sprak Twinkle met Eva Koppers, e-commerce en marketingmanager bij Tumble ’N Dry.

Kun je kort vertellen over de online geschiedenis van Tumble ’N Dry?

‘Tumble ’N Dry is opgericht in 2007 als, voornamelijk offline, kinderkledingmerk. In dat najaar ging ook meteen de webshop live, tegelijk met de eerste leveringen van onze kleding. Sinds de doorstart van Tumble ’N Dry in het voorjaar van 2020, ligt de focus vrijwel helemaal op online verkoop. De online omzet is sinds dat moment dan ook flink gegroeid. In maart van dit jaar werden we daarnaast beloond met onze eerste Shopping Award.’

Waarom een nieuwe website?

‘De keuze om onze website te vernieuwen had eigenlijk twee redenen. Enerzijds was het ontwerp verouderd en anderzijds wilden we ons merk ook online meer een identiteit geven. Het vernieuwen van de website begon met het schetsen van een visueel ontwerp, daarvoor werden de eerste stappen al gezet vóór onze doorstart. Na die doorstart is het ontwerp door het nieuwe team verder uitgewerkt en gebouwd. Dit deden we samen met onze development partner.’

Wat is er veranderd?

‘Heel veel! Er is bijvoorbeeld veel meer ruimte voor visuals en inspiratie. Er zijn geheel nieuwe onderdelen ontwikkeld, zoals “shop the look” en “jeans fit”-pagina’s. Ook is er veel meer kleur toegepast, waar er op de vorige site veelal met zwart werd gewerkt. Voorafgaand aan de livegang zijn de nieuwe kleuren al getest in onze oude webshop, om zo de call-to-actionbuttons te A/B-testen. De oude webshop was al responsive, maar deze ervaring is in het nieuwe ontwerp nog flink verbeterd. Ook de productinformatie hebben we aangepakt, door grotere afbeeldingen en meer combinatietips toe te voegen. Daarnaast is er nu een mogelijkheid om productvideo’s te gebruiken. Bij het bouwen van de nieuwe webshop hadden we aan de achterkant een aantal uitdagingen, waaronder een ERP-migratie en de verhuizing van ons fulfilmentcenter. Veel van die veranderingen liepen parallel aan de ontwikkeling van onze nieuwe webshop.’

Wat zijn de verwachte verbeteringen van de nieuwe website?

‘De site is een stuk sneller geworden en de zoekfunctie is gebruiksvriendelijker. Ook de filters zijn verbeterd en klanten kunnen nu een wishlist aanmaken zodat ze hun favoriete items gemakkelijk terug kunnen vinden en op een later moment alsnog kunnen bestellen. Over het geheel genomen is de uitstraling van de website een stuk speelser geworden, wat veel meer past bij onze producten. We maken gebruik van grote beelden, frisse kleuren en veel ronde vormen. Binnen onze collecties, vanaf een productpagina, is het nu eenvoudig om te linken naar een product dat ook voor oudere of jongere kinderen beschikbaar is. Dat is bijvoorbeeld handig zodra een baby naar peuter of kleuter naar kind groeit of in het geval van jongere broertjes of zusjes. Naast dat je dus direct ziet in welke andere maten een product verkrijgbaar is, worden nu ook eventuele andere beschikbare kleuren getoond. Zo maken we het navigeren op de website en keuzes maken nog gemakkelijker voor de bezoeker.’

Is de website extern of intern ontwikkeld, en waarom?

‘Het nieuwe ontwerp is door een externe ontwerper ontwikkeld in samenwerking met het voormalige en het nieuwe e-commerceteam. De functionaliteiten zijn gebouwd als een nieuw thema op ons bestaande platform door onze partner Ask Phill. Alle pagina’s en content zijn ingericht door het e-commerce- en marketingteam.’

Is het geplande budget overschreden?

‘Het was een relatief kostbaar project en de meeste aanvullende wensen zijn binnen onze reguliere sprints meegenomen. Twee additionele wensen zijn met extra budget tot stand gekomen.’

Wat zijn achteraf gezien de lessen?

‘In aanloop naar de geplande livegang van de nieuwe website hadden we een uitdagende planning, omdat er gelijktijdig ook nog een aantal andere grote projecten voor ons bedrijf liep. Toen hebben we de livegang toch maar naar het nieuwe jaar verplaatst, omdat we zoiets belangrijks niet wilden overhaasten en we een soepele overgang wilden voor onze bezoekers. Doordat we de nieuwe webshop tijdens de salesperiode live hebben gezet, konden we goed checken of onze conversie overeind bleef en daarna steeg ten opzichte van de oude situatie. Gelukkig heeft dat goed uitgepakt!’

Welke stappen wil Tumble ’N Dry in de nabije toekomst zetten met de nieuwe website?

‘We bouwen nu een module waarmee we eenvoudig een gratis product naar keuze kunnen weggeven aan de klant. Dit zijn exclusieve items van Tumble ’N Dry of een mogelijke partner die passen bij ons merk. Wekelijks voeren we kleinere en grotere aanpassingen in onze shop door met als doel zowel de merkbeleving als de conversie te optimaliseren, vaak naar aanleiding van een A/B-test. We zijn recent gaan samenwerken met Fietskoeriers.nl naast onze andere logistieke partner PostNL. Wensen voor de langere termijn zijn er zeker ook, maar we bekijken het stap voor stap.’