Coolblue zag zijn nettowinst in het boekjaar 2020 stijgen van 15,2 naar 61,1 miljoen euro. Dat blijkt uit het gepubliceerde jaarverslag.
De webshop maakte eerder dit jaar al de omzetcijfers over dat jaar bekend, een groei van 34 procent en een totaalbedrag van 2 miljard euro. Het brutoresultaat steeg van 48 tot 114 miljoen euro. Onder de streep blijft daar dus ruim 61 miljoen euro van over. Een forse stijging, zeker ten opzichte van vorige jaren. In 2016 kwam de winst nog neer op 8,9 miljoen, in 2017 9,1 miljoen, 2018 12,1 miljoen en 2019 dus 15,2 miljoen. De shop laat weten continue te streven naar het verbeteren van de winstgevendheid.
Doorfietsen
Daarnaast blijkt Coolblue in het afgelopen jaar het aantal bezorgingen per fiets fors te hebben opgeschroefd. Van 321.000 in 2019 tot 775.000 een jaar later. Deze dienst werd halverwege 2018 opgericht. Vorig jaar liet Coolblue al weten veel in de bezorgdienst te willen investeren en dat blijft het dit jaar ook doen. Inmiddels worden bestellingen per fiets in 23 grote steden in Nederland, België en Duitsland bezorgd. Daarnaast is het bedrijf van plan om in een uitbreiding van infrastructuur voor nieuwe diensten als het aanbieden van laadpalen en Coolblue Energie te investeren.
Tot slot komen er nieuwe winkels bij. Binnenkort zal een tweede winkel in thuishaven Rotterdam worden geopend. De nieuwe winkel komt te staan in winkelcentrum Rotterdam Alexandrium en is de 17e winkel van de webshop. Rotterdam is de eerste stad waar een tweede Coolblue-winkel wordt geopend.
Het volledige jaaroverzicht van Coolblue is hier terug te vinden.
Dan kunnen ze alle affiliates die in 2020 voor het voldongen feit stonden dat het programma in eens niet meer werkte ook wel bonusje (lees: compensatie) geven. (zie ook https://twinklemagazine.nl/2020/02/coolblue-prijzen-affiliates/index.xml)
De forse en soms exorbitante prijsverhogingen zullen daar ook wat bij geholpen hebben. Het gaf mij als - voorheen - vaste klant bij 2 geplande aankopen een heel naar gevoel. En dan is switchen naar een andere aanbieder zo gedaan. Winst boven klant: het is toch een nieuw geluid bij Coolblue.