Twinkle | Digital Commerce

‘We besparen veel kilometers door het efficiënte netwerk van PostNL’

2021-03-31
1000562
  • [branded content]
  • 2:26

‘Natuurlijk kunnen we ook zelf matrassen bezorgen,’ vertelt medeoprichter en -eigenaar van totaalBED Mühip Kartal, ‘In het grootste deel van de regio’s doen we dat ook. Maar PostNL heeft een veel uitgebreider en efficiënter netwerk. Zij komen ook in delen van het land waar wij met onze distributie niet komen. Het uitbesteden van het bezorgen scheelt ons heel veel kilometers - en daarmee brandstof. En het levert ons veel efficiency op. Het is niet alleen een stuk duurzamer, maar werkt ook kostenbesparend.’

Duurzamer ondernemen? Download het duurzaamheidsmagazine en lees alles over de duurzame logistieke oplossingen van PostNL.

Download het magazine

Met een netwerk van 21 winkels is totaalBED een grote speler in de beddenbranche. De slaapspecialist verkoopt zowel online als via hun winkels alles voor een goede nachtrust en zorgt ervoor dat bestellingen bij hun klanten thuisbezorgd en gemonteerd worden. Daarbij is duurzaamheid belangrijk: zo worden oude matrassen retour genomen voor recycling.


Mühip Kartal, mede-eigenaar totaalBED

Recycling oude matrassen

‘PostNL helpt ons eigenlijk op twee punten. Enerzijds met de distributie. Zij zijn echt een schil om onze organisatie heen, met goede service. Dankzij hen kunnen we indien nodig binnen 24-uur leveren. Ze hebben rechtstreeks contact met onze klanten als deze een bezorgafspraak willen verplaatsen. Daarnaast worden de producten direct geïnstalleerd of gemonteerd zodat de klant direct gebruik kan maken van de aankoop. Alles wordt naar binnen getild, in elkaar gezet en als klanten oude matrassen hebben, nemen ze die retour. En dat is het tweede punt. Want naast de oude matrassen, nemen zij ook het verpakkingsmateriaal (dozen, plastic en piepschuim) mee, zodat wij dat gescheiden kunnen verwerken en afvoeren. Zeker in oude matrassen zitten heel veel verschillende materialen, dus die worden helemaal uit elkaar gehaald. De samenwerking levert dus niet alleen gemak op voor de consument; het is echt een stuk milieubewuster.’


PostNL bezorger monteert een bed en neemt het verpakkingsmateriaal mee terug

Klanten vragen duurzame oplossingen

Dat is ook iets waar consumenten steeds meer om vragen, ziet Mühip. ‘Ook als organisatie zien we de noodzaak van duurzaam ondernemen. Zoals wij nu met onze aarde omgaan belooft het niet veel goeds voor de volgende generaties. Dat gaat verder dan distributie of hergebruik. Ook aan de voorkant van de organisatie speelt duurzaamheid een grote rol.’ Mühip: ‘Bij de inkoop is duurzaamheid belangrijk voor ons. Daar selecteren we onze partners ook op. Daarnaast zijn we bezig met de bouw van een nieuw distributiecentrum. Ook hierbij staat energieneutraal bouwen en exploiteren hoog op onze agenda.’

‘De samenwerking levert dus niet alleen gemak op voor de consument; het is echt een stuk milieubewuster.’

Wil je ook milieubewuster ondernemen? Download het nieuwe duurzaamheidsmagazine van PostNL en lees hoe hun logistieke oplossingen jou hierbij kunnen helpen.