Twinkle | Digital Commerce

De groene Chinese Muur

2021-04-26
1000562
  • [opinie]
  • 2:14

Vaak krijg ik de vraag of China niet te vervuilend is met z’n e-commerce en wat ze er aan duurzaamheid doen. Dat is ook niet gek: China is zelf de grootste vervuiler ter wereld en 40 procent van alle retail daar gaat online. Afgelopen jaar werden er op Singles Day alleen al drie miljard pakketjes verstuurd.

Desondanks denk ik dat de Chinese e-commerce, samen met de overheid, grote stappen zet in duurzaamheid en dat we zeker van elkaar kunnen leren. Duurzaam ondernemen is namelijk snel vanzelfsprekend wanneer je strategische plannen maakt van minimaal tien jaar, wat normaal is voor Chinese bedrijven. Daarnaast heeft de Chinese overheid duurzaamheid opgenomen als één van de speerpunten in het volgende vijfjarenplan.

Logistiek en verpakkingen

De afgelopen jaren zijn de Chinese e-commerceverpakkingen dunner, lichter en geheel recyclebaar geworden. JD.com en Cainiao nemen ook nog eens zelf de verantwoordelijkheid voor het recyclen; klanten kunnen hun oude verpakkingen meegeven aan de bezorger. Daar stoppen de e-commercegiganten niet: in grote steden is men inmiddels al begonnen met het inzetten van volledig herbruikbare dozen. Ook worden transportvloten zoveel mogelijk elektrisch en autonoom gemaakt. Toen ik voor de covid-uitbraak nog in Shanghai en Beijing was, zag ik al dat alle bezorgingen met elektrische voertuigen werden uitgevoerd.

Eén van de belangrijke zaken in het verduurzamen van de consumptie is het oplossen van armoede. Een gezin dat bezig is met overleven kan nog niet nadenken over duurzaamheid. Zowel JD.com, Alibaba en PinDuoDuo zetten gigantisch veel middelen in om het platteland mee te kunnen laten doen aan de digitale maatschappij. Boeren en fabrikanten in het platteland krijgen toegang tot goede logistiek, duurzame verpakkingen, kapitaal en platformbereik. Daarnaast zijn deze platformgebaseerde supply chains veel efficiënter en dus duurzamer. Een klant winkelt direct bij de maker, wat veel tussenstappen onnodig maakt en dus ook verspilling voorkomt. Hierdoor groeien de inkomsten voor iedereen en wordt het ook nog eens op een duurzamere manier gedaan.

Verandering in klantgedrag

De grootste milieu-impact zit echter niet in transport, maar in de productie. Het beïnvloeden van consumentengedrag is dus minstens zo belangrijk als zelf verduurzamen. Het bekendste initiatief is Antforest, dat duurzaam aankoopgedrag beloont door beloningspunten te geven en daarmee bomen te planten. Tot op heden zijn er al 120 miljoen bomen geplant. Hiermee draag je als consument bij aan het overheidsplan van de Groene Muur om 88 miljard(!) bomen te planten tegen verwoestijning.

Helaas halen deze mooie initiatieven onze lokale media vaak niet, wat het inspireren en leren bemoeilijkt. Gelukkig beginnen we hier toch wel dezelfde richting op te gaan: Bunq heeft inmiddels een rekening die bomen plant bij uitgaven en bol.com wil in 2025 klimaatneutraal winkelen mogelijk maken.