Twinkle | Digital Commerce

Duurzaam inpakken: ieder pakketje precies op maat

2021-03-29
1000562
  • [branded content]
  • 3:57

Bijkomend effect van de lockdowns en winkelsluitingen is de enorme stijging van het aantal online aankopen in het afgelopen jaar. Eén van de uitdagingen voor de retailers is om de producten efficiënt en effectief te verpakken voor verzending. Dat moet het liefst snel, stevig en met zo min mogelijk lucht en vulmiddel. ID Logistics en Quadient hebben dat prima voor elkaar voor de zendingen van MediaMarkt.

Beeld: Quadient

Verpakken is een vak, daar kunnen ze bij Quadient over meepraten. Zij hebben zich onder meer gespecialiseerd in verpakkingsmachines. “Er zitten een aantal haken en ogen aan verpakken. Ten eerste zit niemand zit te wachten op te grote dozen. De retailer en vervoerder niet want onnodig volume kost geld en bovendien is er vulmateriaal nodig om te voorkomen dat de producten die je verstuurt beschadigd raken. En ook de eindklant wordt niet blij van veel afval,” vertelt Richard Nijboer, Director Sales & Operations van Quadient. “Daarnaast spelen snelheid en schaalbaarheid een grote rol om te kunnen voldoen aan de verwachtingen van de klant, ook in piektijden.”

De inpakmachines van Quadient scannen de order in 3D en meten zo de lengte, hoogte en breedte van de bestelling die verpakt dient te worden. Die informatie wordt onmiddellijk verwerkt door de machine uit een strook eindeloos karton een doos op maat te laten snijden. In slechts enkele seconden wordt het karton vervolgens om de bestelling heen gevouwen, dichtgeplakt en voorzien van een verzendlabel. Alles volledig geautomatiseerd en tot wel 1100 pakketten per uur.

Precies pas

Voor ID Logistics is dit precies de oplossing die ze nodig hadden voor hun klant MediaMarkt vertelt Bruno Verlinden, commercieel directeur ID Logistics Benelux. “Wij zijn een grote internationale logistiek dienstverlener met onder andere zeven vestigingen in Nederland en twee in België. In onze vestiging in Etten-Leur van 70.000 m2 verzorgen we voornamelijk de warehousing en verzending voor MediaMarkt. Zij hebben een grote diversiteit aan producten, dus ook formaten, die bovendien vaak ook een redelijk hoge waarde hebben. Het is dan ook logisch dat de eisen aan de verpakking hoog zijn. Stevig maar ook duurzaam, dus zonder dat er vulmiddel nodig is, en het inpakken moeten we ook makkelijk kunnen opschalen in piektijden.”

Met deze vraag is ID Logistics op zoek gegaan naar de best passende oplossing en dat is de CVP Impack van Quadient. “Deze machine doet wat wij willen. Belangrijk voordeel is dat ze een Nederlands bedrijf zijn en dus snel en effectief support kunnen leveren als dat onverhoopt nodig mocht zijn. Het IT-gedeelte hebben ze ook goed met ons ingeregeld: de informatie voor de verzendlabels en documenten die worden bijgesloten komen uit verschillende systemen waar mee gekoppeld moet worden.”

In het hele verpakkingsproces is het enige handmatige werk nog het plaatsen van de order op de lopende band. Er is dus weinig personeel voor nodig waarmee ook de broodnodige ‘social distancing’ goed te waarborgen is.

Omnichannel en samenwerking maken het verschil

Verlinden: “Naast goede processen, systemen en klassieke operational excellence besteden we veel aandacht aan innovatie. Dat is onze manier om het verschil te maken. Het gaat in de consumentenmarkten hoofdzakelijk over twee dingen: een beweging naar omnichannel én optimale samenwerking tussen producenten en retailers. De Covid-crisis heeft alles wat versneld, maar de meeste bedrijven bouwden toch al aan een goed e-commerce kanaal. Het belang van goed samenwerken lijkt een beetje op de achtergrond geraakt, maar is in feite de stille kracht. Producenten, retailers en e-tailers moeten hun commerciële en operationele samenwerking optimaliseren want anders verliezen ze samen marktaandeel. Dat is wat we met Quadient tot volle tevredenheid doen voor MediaMarkt en een tweede e-commerce speler op de vestiging, en wellicht ook voor volgende projecten.

Duurzaamheid steeds belangrijker

Duurzaamheid is de laatste jaren steeds belangrijker geworden en zorgt voor onderscheidend vermogen. Consumenten vinden het belangrijk en ID Logistics merkt dan ook dat steeds meer klanten hierom vragen. “We werken vanzelfsprekend graag mee aan het behalen van de doelstellingen van onze opdrachtgevers,” vertelt Verlinden. “Slim verpakken is hierbij een belangrijk element zoals minder materialen verbruiken en zo min mogelijk ‘lucht’ verzenden.”

“Onze automatische verpakkingsmachines zijn ontwikkeld als antwoord op de uitdagingen waar de groeiende e-commerce mee te maken heeft,” legt Nijboer uit. “Het moet sneller en efficiënter, mede door Covid-19 is er krapte in personeel én is afstand houden belangrijk. Hoe meer je automatiseert, hoe minder afhankelijkheid. Onze machines verpakken 500 tot 1100 orders per uur en verspillen geen materialen. Door integraties met achterliggende WMS-systemen voeg je eenvoudig de juiste facturen en andere informatie bij en worden de juiste verzendlabels erop geplakt. Onze machines zijn inmiddels in meer dan 10 landen in gebruik bij grote e-commerce-spelers. Maar ook kleinere webshops hebben de voordelen van automatisch verpakken op maat ontdekt.”

Verlinden: “Deze oplossing en samenwerking sluit perfect aan bij de wensen en doelstellingen van onze klant, in dit geval MediaMarkt. Positieve ervaringen als deze nemen we graag mee bij volgende projecten.”

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Quadient