Voor webwinkels en vervoerders zijn het ongekend drukke tijden. PostNL gaf deze week zelfs aan zijn limiet te hebben bereikt. Toch vinden consumenten het over het algemeen geen probleem om wat langer te wachten op hun pakket, maar alleen als ze hiervan op de hoogte worden gebracht.
Dat blijkt uit onderzoek onder 400 Nederlandse respondenten, en dat is uitgevoerd in opdracht van Descartes. De overgrote meerderheid (80 procent) kan best begrip opbrengen voor een vertraagd pakket rond de feestdagen, alleen moet dat dus wel tijdig worden gemeld. Bijna alle ondervraagden willen daarnaast continu inzicht hebben in de status van de bestelling.
De juiste communicatie zorgt er dus voor dat de bereidheid om te wachten op een pakket toeneemt, ook vinden klanten het niet erg om wat langer op het pakket te wachten als hierdoor de bezorgkosten naar beneden gaan en als ze zelf kunnen aangeven wanneer ze het pakket kunnen ontvangen.
Albert van Roekel, director solutions consultancy EMEA bij Descartes, noemt het niet vreemd dat klanten doorlopend de status van de bestelling willen checken: ‘Ze hebben in de meeste gevallen al betaald voor het artikel en willen kunnen zien of het wel op tijd wordt bezorgd. Aan webwinkeliers dus de taak om dit realtime inzicht te verschaffen, zowel tijdens het bestel- als het bezorgproces. Mensen begrijpen in deze drukke tijden wel dat ze langer op een pakket moeten wachten, maar kunnen weinig begrip opbrengen als je hier niet over communiceert.’
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
‘Langer wachten op pakket tijdens feestdagen geen probleem'
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.