Twinkle | Digital Commerce

Waarom User Experience Signals belangrijk zijn voor SEO

2020-11-11
1000562
  • 3:11

Vroeger rangschikte Google content voornamelijk aan de hand van externe links (backlinks) en on-page SEO. De zoekmachine was toen geweldig voor gewiekste marketeers, maar bood gebruikers een stuk minder goede ervaring. SEO was voor veel mensen vooral een kwestie van het zoekalgoritme manipuleren om topresultaten te boeken. Websites die zich hoofdzakelijk richtten op het maken van waardevolle content, werden daardoor vaak aan de kant geduwd.

Tekst: Joost Boer

Gedurende de afgelopen jaren is Google echter steeds beter geworden in het verwerken van User Experience Signals in zijn algoritme. UX Signals kijken naar hoe gebruikers omgaan met de content waar ze op klikken. Is de user experience van je website goed, dan beloont Google dat met hogere zoekresultaten.

In deze bijdrage deel ik wat een paar van de belangrijkste UX signals zijn en leg ik kort uit hoe ze werken.

Dwell time

Dwell time is de hoeveelheid tijd die een bezoeker van Google op je pagina besteedt voordat hij terugkeert naar de zoekresultaten. Bijvoorbeeld, je zoekt op 'puppyvoeding'. Je bekijkt het eerste zoekresultaat en het lijkt een goede match te zijn. Dus je klikt. Maar zodra je op de pagina landt, is het lettertype moeilijk te lezen en de site lastig te navigeren. Bovendien is de content niet behulpzaam. Dus klik je na 4 seconden weer terug naar de zoekresultaten.

Dit korte bezoek laat Google zien dat je niet tevreden was met dat resultaat. Je klikt nu op het tweede resultaat en landt op een site die er mooi uitziet, eenvoudig te navigeren is en de content biedt die je zoekt. Je besteedt 3 minuten en 23 seconden op deze site en weet uiteindelijk alles wat je moet weten over puppyvoeding. Dit uitgebreide bezoek tooont Google dat je blij was met dit bezoek. En als andere bezoekers een soortgelijk gedrag vertonen, zal dit tweede resultaat uiteindelijk het eerste resultaat van de troon stoten.

Search intent

Search intent verwijst naar waarom een gebruiker een bepaalde zoekterm intikt. Veel voorkomende redenen zijn commercieel ('wat is de beste slowcooker'), informatief ('hoe plak ik een fietsband') of navigatie-georiënteerd ('Facebook inloggen').

Stel je voor. Je zoekt naar 'snel vlek verwijderen t-shirt'. Je klikt op het eerste zoekresultaat, en krijgt een lijst van tien stappen wat jou een uur gaat kosten. Omdat je nu niet een uur de tijd hebt, klik je terug naar de zoekresultaten en kies je voor de tweede optie. Hier krijg je een oplossing aangereikt die maar 5 minuten kost.

Dit is precies wat je zoekt. Net als bij het vorige voorbeeld geldt dat wanneer genoeg bezoekers jouw mening delen, je dit terug gaat zien in de zoekresultaten.

Core web vitals

Core web vitals verwijst naar een drietal rankingfactoren die Google in zijn algoritme gaat opnemen in 2021. Je kunt nu al in Google Analytics zien hoe je scoort op dit front.

Dit zijn de drie core web vitals:

  • Largest contentful paint (LCP)
    Hoe lang duurt het voor een pagina laadt vanuit het oogpunt van de gebruiker? In andere woorden: hoeveel tijd zit er tussen het klikken op een link en het zien van de meerderheid van de content zien op het scherm.
  • First input delay (FID)
    Hoe lang duurt het voor gebruikers acties kunnen uitvoeren op je pagina? Voorbeelden hiervan zijn het kiezen van een optie in een menu en het klikken op een navigatieknop.
  • Cumulative Layout Shift (CLS)
    Dit betekent hoe stabiel je pagina laadt. Bijvoorbeeld, dansen je visuele elementen over het scherm terwijl je pagina laadt? Dan heb je een hoge CLS.

Je hebt nog wel even de tijd om goed te scoren op core web vitals. Tenminste, als het gaat om het algoritme van Google. Toch is het verstandig hier zo snel mogelijk naar te kijken. Hoewel het voor ranken in Google nóg niet uitmaakt, zul je je bezoekers er al een plezier mee doen.

Deze gastblog is geschreven door Joost Boer van start24.