Twinkle | Digital Commerce

Traffic Today en Baktotaal Bouwhuis: kneders van succes

2020-11-20
1000562
  • [branded content]
  • 3:13

Voor eeuwig en altijd zal 2020 de boeken ingaan als het jaar waarin het water aan de lippen kwam te staan van menig ondernemer. Maar hoe hard deze ondernemingen ook getroffen zijn, blijven er altijd bedrijven over die juist de vruchten plukken van de intelligente lockdown in het voorjaar.

Een van die ondernemingen is Baktotaal Bouwhuis uit Goor. Dit bedrijf zag de organische groei in het voorbije jaar met 90 procent toenemen, die mede tot stand kwam door een goede strategie van online marketing agency Traffic Today uit Deventer. Wij spraken met Marc Koopmans, Senior Online Marketeer bij Traffic Today, en de gebroeders Bas Bouwhuis (Marketing Baktotaal Bouwhuis) en Robert Bouwhuis (IT Baktotaal Bouwhuis), die respectievelijk 5 en 11 jaar fulltime voor het familiebedrijf werken.

Van kleine bakkers op de hoek naar toonaangevende webshop

Zij aan zij zitten ze. Gepassioneerd vertellen de gebroeders Bas en Robert Bouwhuis over hoe het in de jaren tachtig allemaal begon voor pa Gerrit. “Zijn broer was bakker in die tijd en vertelde op een dag dat bakkerijen specialistische tools nodig hadden”, begint Bas. “Hij ging met een busje naar leveranciers in Duitsland, waar hij bakproducten inkocht om vervolgens langs de deuren te gaan bij kleine bakkers in Nederland”, straalt Bas.

Maar op een gegeven moment, zo rond 2006, kreeg Gerrit Bouwhuis in de smiezen dat het anders moest. “Door de supermarkten begonnen bakkerijen steeds meer in te krimpen”, vertelt Robert. “We besloten een webshop te starten toen de prijzen van onze catalogus niet meer up-to-date bleken. Er kwam een vraag vanuit een doelgroep die wij ook niet voor mogelijk hadden gehouden”, glundert Robert.

Smart Shopping: sleutel naar rendementsverhoging

De eerste marketingcampagnes werden vervolgens door Robert uitgerold met vriend Ronnie, die drie dagen per week kwam werken. Uiteindelijk ging Robert zich weer meer focussen op de IT, waardoor zijn jongere broer Bas de online marketing ging runnen. In 2017 was Ronnie nog maar een halve dag per week actief en kwamen de marketing taken op een laag pitje te staan. “Precies op dat moment kwam Traffic Today om de hoek kijken”, blikt Robert terug. “Wij verwachten van een online marketing bureau dat ze op de hoogte zijn van de laatste trends en dat is precies wat ons aansprak aan Traffic Today.”

Marc Koopmans haakt in. “Aan de hand van data heeft Traffic Today een plan van aanpak opgesteld en deze voorgelegd aan Baktotaal Bouwhuis. Uiteindelijk hebben we onze main focus gelegd op SEO en SEA.”

Verreweg de meest succesvolle campagne die Traffic Today dit jaar gerund heeft voor Baktotaal Bouwhuis, is de Shopping campagne. We zijn geswitcht naar Smart Shopping, waardoor Google nu zelf bepaalt hoeveel er wordt geboden en wanneer”, legt Marc Koopmans uit. Maar daar bleef het niet bij. “Ook de cross channel campagnes hebben geholpen. We gebruikten generieke zoektermen zoals ‘bakspullen’ en ‘bakwinkel’ die zowel op Pinterest als op Google en Bing gebruikt werden. Daarnaast deden we een beroep op onze remarketing campages, om zo iedereen af te vangen die in aanraking is geweest met Baktotaal Bouwhuis.”

Door deze uitgekiende strategieën van Traffic Today, werd er een groei gerealiseerd van 105 procent in SEA-rendement. Baktotaal Bouwhuis barstte niet alleen online uit zijn voegen. Ook ‘offline’ vond er een aanzienlijke groei plaats. Enkele jaren geleden zat het bedrijf in een pand van 300 m2. Nu, in 2020, is Baktotaal Bouwhuis gehuisvest in een onderkomen dat maar liefst tien keer groter is qua oppervlakte.

B2B-markt beter bedienen

Inmiddels werken Traffic Today en Baktotaal Bouwhuis ruim 3 jaar samen, een partnership waar beide partijen graag op voortborduren te beginnen met 2021. Bas Bouwhuis: “Hier zeggen we weleens dat we de bakkers hebben losgelaten, maar bakkerijen blijven een groep waar we een binding mee willen houden. Dit willen we doen door onze nieuwe webshop, die in 2021 wordt gelanceerd, nog beter in te richten voor de B2B-markt. We hopen dan ook dat we een blijvend beroep kunnen doen op de kennis en kunde van Traffic Today.”

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Traffic Today