Twinkle | Digital Commerce

Van evenementen, bruiloften en festivals naar een online pizza business

2020-10-19
1000562
  • [branded content]
  • 3:11

15 maart 2020 zal de geschiedenisboeken ingaan als een bijzondere dag. Toen de intelligente lockdown werd aangekondigd, horeca de deuren moest sluiten en evenementen moesten worden afgelast besloot ondernemer Ben van Duijn direct dat zijn bedrijfsplan om moest. Met zijn bedrijf Holy Moly Pizza, dat Ben net was begonnen, ging hij met zijn pizzaoven naar festivals en feesten. Als telg uit een familie van gastronomen heeft hij de belangstelling voor goed eten en drinken van huis uit meegekregen. Hoe verser de ingrediënten en hoe dichterbij de consument bereid, hoe beter. Vanuit zijn woonplaats Abcoude ging hij naar festivals en feesten. Dat ging net lekker lopen, maar die 15 maart zorgde ervoor dat dat niet meer mogelijk was.

Digitaal én lokaal sleutel voor succes

Omdat festivals en feesten niet meer mogelijk waren, moest Ben versneld zijn business online brengen. Hij heeft de lancering van zijn online business gericht op consumenten drie maanden naar voren gehaald. Was Holy Moly eerst alleen te boeken voor events, na de persconferentie heeft Ben keihard gewerkt om zijn website aan te passen voor losse bestellingen en heeft hij zwaar ingezet op social media om bekendheid te genereren. “De website moet compleet en laagdrempelig zijn, inclusief makkelijk betalen en afspraken inboeken. Wat ook meehielp voor het financiële plaatje is dat er gelijk geld binnenkwam. Mensen betalen online op de website of met kaart bij de keuken. Dat is het voordeel van direct met consumenten schakelen.”

Wat de hele situatie ondernemers ook heeft geleerd is dat lokaal nog meer geliefd is geworden – aan de ene kant ingegeven door reisrestricties, maar ook vanuit een sociale gedachte werd het nog belangrijker waar je je geld uitgeeft. Uit data van Visa, de wereldwijde speler op het gebied van betalingstechnologie, blijkt dat sinds de start van COVID-19 25 procent van de consumenten het grootste deel van de tijd gewinkeld heeft bij lokale bedrijven. 71 procent van de kleine bedrijven voelde zich door hun lokale gemeenschap gesteund en meer dan een derde (35%) van de kleine bedrijven zegt zelfs dat hun lokale gemeenschap ‘extreem’ of ‘zeer ondersteunend’ is voor hun bedrijf. Ook Ben zag dat: zijn klantenkring bevindt zich met name in en om Abcoude. Het concept slaat duidelijk aan.

Net als alle ondernemers, kijkt ook hij naar de toekomst. Zeker nu met de tweede (gedeeltelijke) lockdown de horeca weer gesloten zijn en festivals en feesten iets van de toekomst blijven. “Nu komen de mensen graag naar buiten om te kijken hoe hun pizza's worden gemaakt. Er ontstaat leuk contact met de kok, klanten krijgen iets lekkers terwijl ze staan te wachten. In de winter wordt het natuurlijk anders. De koks en de wagens zijn goed gewapend tegen kou, regen of wind. Klanten blijven misschien liever binnen. Ik wil hen via een webcam in de keuken het bakproces laten meebeleven.”

Geniaal Lokaal

In de ‘Geniaal Lokaal’ campagne zocht Visa de hele maand augustus naar ondernemers met creatieve ideeën die de lokale handel stimuleren en aantrekkelijk maken. De vijftien winnaars zijn gekozen aan de hand van de volgende criteria: hoe goed heeft het bedrijf zich aangepast aan de veranderende behoeftes van de klant, was het plan een succes, in hoeverre was er een digitaal aspect, hoe creatief is het idee en heeft het plan een sociaal, lokaal of duurzaam karakter. De jury, bestaande uit Daniel van Delft, Country Manager van Visa Nederland, Merle Meier-Holsten, Hoofd Marketing Centraal Europa van Visa en Gerard van den Broek, Directeur van De Ondernemer, kozen vijftien winnaars, waarvan Holy Moly Pizza van Ben van Duijn er een is.