Twinkle | Digital Commerce

Crossborder: Een geweldige kans of sprong in het onbekende?

2020-10-27
1000562
  • [branded content]
  • 4:33

Als er op het gebied van e-commerce iets is wat de Corona-pandemie ons heeft geleerd, dan is het dat zelfs de meest terughoudende consument het online shoppen omarmd heeft. Het zijn dan ook met name de online shops die, grote groeicijfers laten zien in een tijd dat juist de fysieke retail grote klappen krijgt.

Toch benutten niet alle online shops hun volledige potentie en laten ze grote kansen in het buitenland links liggen. Spijtig genoeg mis je daarmee niet alleen qua omzetgroei de boot, ook biedt het actief worden op de buitenlandse markt meer zekerheid voor de bedrijfscontinuïteit. Mits je het correct aanpakt. Door actief te zijn in verschillende landen ben je immers in staat om je risico’s beter te verspreiden.

Crossborder een gedoe?

Redenen voor veel ondernemers om niet crossborder te ondernemen zijn vaak onbekendheid met de wensen en behoeften van de buitenlandse e-shoppers. Bovendien denken ondernemers dat crossborder zaken doen zorgt voor een hoop extra zorgen; voor gedoe. Bijvoorbeeld met douane, invoerrechten en BTW. Bijkomende onzekerheid is het Brexit-dossier. Alhoewel het Verenigd Koninkrijk de belangrijkste e-commerce markt van Europa is en de inwoners zeer trouwe, frequente e-shoppers zijn*, zorgt het uitblijven van een Brexit-deal ervoor dat ondernemers terughoudend zijn met een eventuele stap naar de overzijde van Het Kanaal.

Begrijpelijke, maar onnodige terughoudendheid wat betreft DPD Nederland. Om hun klanten te voorzien van waardevolle e-commerce-inzichten, zoals de wensen en het gedrag van de e-shopper, de verschillen en overeenkomsten tussen de verschillende Europese landen en tevens relevante marktinzichten zoals de populairste productcategorieën, organiseert de internationaal opererende pakketdistributeur hun jaarlijkse E-Shopper Barometer onderzoek.

“Wij merken dat klanten in sommige gevallen terughoudend zijn met het ontplooien van crossborder activiteiten. Het is niet zo dat ze de kansen zelf niet zien en er is veel vertrouwen in de eigen producten en dienstverlening. Wel is er onzekerheid over operationele zaken zoals distributie, eventuele extra kosten en hoe om te gaan met bijvoorbeeld retouren. Daarnaast weet men, vaak door een gebrek aan internationale klantinzichten, niet altijd hoe de juiste doelgroep(en) te benaderen en hoe daar vervolgens de boodschap op aan te passen”, aldus Thiemo van Spellen, Commercieel Directeur van DPD Nederland. “Als pakketdistributeur met het grootste wegennetwerk van Europa zijn we actief in veel voor Nederlandse ondernemers interessante markten. Crossborder ondernemen hoeft niet onzeker te zijn mits je daarbij gebruikt maakt van relevante data en andere gedetailleerde klantinzichten. Door onze kennis te delen met onze klanten en andere geïnteresseerden proberen wij koudwatervrees weg te nemen en vooral de ongelooflijk grote potentie te laten zien. Deze kennisdeling zien we als onderdeel van een goed partnership met je klant: De klant creëert nieuwe kansen in het buitenland en kan daarbij rekenen op onze hulp en expertise. Voor DPD zelf zorgen meer crossborder activiteiten ervoor dat we ons internationale netwerk nog beter kunnen benutten. Een win-win-situatie voor beide partijen dus”.

Randvoorwaarden voor crossborder ondernemen

Voorbeelden van vragen rondom crossborder zijn: Hoe weet je wat de bezorgvoorkeuren van bijvoorbeeld een Duitse klant zijn? Hoe doet een e-shopper een online aankoop? En ook niet geheel onbelangrijk: Wat zijn nu redenen dat men niét bij jou koopt en wel bij de buitenlandse concullega met dezelfde producten? “In veel gevallen zijn dit soort vragen betrekkelijk eenvoudig te beantwoorden”, aldus Thiemo van Spellen. “Dé standaard e-shopper bestaat niet. Daarom onderscheiden wij de markt in reguliere, enthousiaste, genotsgeoriënteerde en tot slot duurzame e-shoppers. Vanzelfsprekend hebben die allemaal hun eigen wensen en behoeften. Het zijn vaak, ogenschijnlijk kleine details die net het verschil kunnen maken voor een specifieke doelgroep. Zo zijn we in Nederland gewend dat als een ontvanger niet thuis is, het pakket afgeleverd mag worden bij de buren. In veel andere ons omliggende landen is dit sociaal gezien minder geaccepteerd en heeft men liever dat het pakket op een Pick-up Point wordt afgeleverd. Daarnaast zien we dat het retourproces voor veel e-shoppers in het buitenland nog verre van optimaal is. Hier kun je dus als ondernemer enorm op scoren. Voor steeds meer e-shoppers is bovendien klimaat neutrale bezorging een belangrijke beslissingsfactor. DPDgroup was al de eerste pakketdistributeur die klimaat neutrale bezorging zonder extra kosten besloot aan te bieden. We zijn nu een voor ons logische vervolgstap aan het maken: Het volledig vergroenen van onze vervoersmiddelen door de stap naar 100% elektrische bezorging. In de nabije toekomst streven we er zelfs naar om klimaatpositief te zijn. Dat wil zeggen dat we energie teruggeven aan onze leefomgeving”.

Marketplaces

Niet alleen de mate waarin je inzicht hebt in je doelgroep(en) is van belang bij crossborder. Je kunt immers nog zo veel weten van je klant, als deze je vervolgens toch niet weet te vinden blijft succes alsnog uit. Thiemo van Spellen: “We weten dat veel van onze klanten ietwat terughoudend zijn in het actief worden op marketplaces. Vaak is de angst voor het verlies van marge of controle over je merk(beleving) daar debet aan. Zaak is het daarom om kritisch te zijn op welke marketplace je wel en niet actief bent. Dat heeft als mogelijke consequentie dat je concullega wél aanwezig is op een bepaald platform. Zeker ondernemers die merkbeleving hoog in het vaandel hebben staan zien we nog al eens worstelen met dit dilemma”. Vanwege het toenemende belang van marketplaces en de specifieke nieuwe kansen en uitdagingen die dit type platforms met zich meebrengen, is DPD onlangs een samenwerking aangegaan met verschillende marketplaces specialisten. Zo is er inmiddels uitwisseling van kennis gestart met Duitsland-specialist Dexport. Andreas Giese, oprichter en CEO bij Dexport heeft samen met zijn native-Duitssprekende team, inmiddels al vele Nederlandse ondernemers mogen helpen bij hun stap naar één of meerdere marketplaces bij onze oosterburen. Wij geloven in de kracht van samenwerking en willen behalve pakketdistributeur ook een échte crossborder partner zijn van een klant. Samenwerking met een absolute expert zoals Dexport past dan ook in die strategie”, besluit Thiemo van Spellen.