Twinkle | Digital Commerce

Een gezonde webshop met Google’s webvitaminen

2020-09-22
1000562
  • [tips]
  • 2:32

Het is geen geheim dat de conversies kunt verhogen als de prestaties van je webshop goed zijn. Diverse onderzoeken tonen aan dat conversie verbetert als er slechts enkele milliseconden aan bouncetijd wordt teruggewonnen. Het verbeteren van prestaties is echter een breed begrip. Want wat kun je allemaal precies verbeteren aan je webshop? Hier schieten Google’s (Core) Web Vitals je te hulp.

Tekst: Kilian Drewel

Het optimaliseren van webshopsnelheid is grotendeels een technische uitvoering. Google is echter van mening dat je geen ‘performance guru’ hoeft te zijn om een goede gebruikerservaring voor te schotelen aan je webbezoekers. Daarom riepen zij de Web Vitals in het leven – een soort webvitaminen waarmee je de gezondheid van je webshop in de gaten houdt.

In het kort zijn de Web Vitals van Google een selectie metrics die inzicht geven in hoe je webshop presteert in de algehele gebruikerservaring, waar de prestaties een onderdeel van zijn.

Er zijn op dit moment drie ‘Core Web Vitals’: Largest Contentful Paint (LCP), First Input Delay (FID) en Cumulative Layout Shift (CLS).

Core Web Vitals

Elke Core Web Vital representeert een onderdeel van de gebruikerservaring. We leggen de drie kort hieronder uit.

Largest Contentful Paint (LCP)

Deze metric gaat op het meten van laadprestaties van een website. Een goede LCP bestaat volgens Google binnen 2,5 seconden voordat een pagina als eerst is geladen.

First Input Delay (FID)

Deze metric meet de interactiviteit. Om een goede gebruikerservaring te presenteren, adviseert Google om een FID van 100 milliseconden of minder te hebben.

Cumulative Layout Shift (CLS)

Deze metric meet de visuele stabiliteit. Om een goede gebruikerservaring voor te schotelen moeten pagina een CLS van minder dan 0.1 hebben.

Hoe check je de Core Vitals?

PageSpeed Insights

De tool PageSpeed Insights analyseert alle content van een ingevoerde website, en laat daarna op basis van de Core Web Vitals zien waar er punten zitten om bijvoorbeeld snelheid te verbeteren.

De score wordt zowel gemaakt voor mobiele apparaten als voor desktop. Zie hieronder bijvoorbeeld de score van Bol.com die 97 scoort voor hun desktopwebsite.

Core Web Vitals report

Deze 'tool' kun je vinden in Search Console en maakt gebruikt van de 'field data' van je website. In het rapport zie je de Core Web Vitals onder het kopje 'Site-vitaliteit' (of Site Vitality als je het in het Engels hebt staan).

Dat is gelijk ook het grootste verschil ten opzichte van PageSpeed Insights. De data is wat accurater en je kunt monitoring toepassen. Zo kun je checken of je doorgevoerde wijzigingen ook een verbetering zijn.

De toekomst

Hoewel het er nu drie zijn, sluit Google meerdere Web Vitals niet uit. Google zegt dat de webvitaminen bijvoorbeeld best kunnen evolueren. Want: de gebruikerservaringen van tien jaar geleden zijn ook anders dan nu.

Belangrijk is in ieder geval om ze in de gaten te houden. Een webontwikkelaar kan je helpen bij het opschonen van code en daarmee goede prestaties neer te zetten.

Kilian Drewel is contentmarketeer bij True. Hij schrijft over het kruisvlak tussen e-business, marketing en technologie.