Twinkle | Digital Commerce

‘8 procent Nederlandse bedrijven verkoopt op platform’

2020-09-29
1000562
  • [nieuws]
  • 1:01

Bijna een op de tien Nederlandse bedrijven met twee of meer werkzame personen heeft in 2018 gebruik gemaakt van online platforms om hun goederen of diensten af te zetten, zo blijkt uit cijfers van het CBS.

De belangrijkste redenen waren de toegang tot een grotere afzetmarkt (83 procent) en gemak (75 procent). Daarnaast worden ook het behouden of vergroten van het marktaandeel (68 procent) en het bereiken van internationale markt (43 procent) genoemd. Vooral in de horeca en de handel wordt met respectievelijk 16 en 12 procent relatief veel gebruik gemaakt van een platform.

Vooral grote bedrijven met meer dan 250 werkzame personen (8,8 procent) maken gebruik van online platforms, gevolgd door de groep bedrijven met 2 tot 10 werkzame personen (8 procent). Bedrijven met 10 tot 50 werkzame personen (7,4 procent) en 50 tot 250 werkzame personen (7,7) maakten minder vaak gebruik van een platform.

Bijna 40 procent van de bedrijven geeft aan dat een online platform een positief effect heeft van de omzet. Slechts 7 procent laat weten dat het juist een negatief effect heeft op de omzet.