Twinkle | Digital Commerce

Waarom je juist nu je retouren moet reduceren

2020-07-03
1000562
  • 2:41

Veel online retailers hebben goede zaken gedaan tijdens de corona lockdown. In fashion zijn de online aankopen bijvoorbeeld in april 2020 met 70 procent gegroeid t.o.v. april vorig jaar volgens Afterpay. De verwachting is dat een deel van deze stijging blijvend is. Niet alleen omdat nieuwe shoppers zich online hebben gemeld, maar ook omdat bestaande online shoppers meer categorieën, zoals fashion en tuinartikelen, zijn gaan uitproberen. Het gemak van online shopping zullen consumenten niet meer willen missen.

Tekst: Heidi van Eijk

Nu het eerste coronastof is neergedwarreld en de fysieke winkels weer open zijn, is het tijd om te concentreren op hoe die online groei ook écht wat kan opleveren. Dan is het van belang om je retourpercentage onder controle te hebben. In dit artikel lees je waarom.

Waarom is aandacht voor retouren slim?

Het gemiddelde retourpercentage ligt met 9 procent vrij hoog in Nederland, t.o.v. andere Europese landen. In fashion kan het retourpercentage oplopen tot 30-50 procent. Daarom is aandacht voor retouren verstandig. Ten eerste heeft het reduceren van retouren direct een positieve impact op je winstmarge. Ten tweede kun je jouw retourbeleid inzetten om je omzet te vergroten. Tot slot helpt minder retouren ook je CO2 footprint te verlagen.

1. Minder retouren betekent een betere marge

Een retour kost gemiddeld 20 euro om te verwerken, en dan zijn de kosten voor afschrijving van beschadigde producten nog niet meegenomen. Bij een krappe winstmarge moet je flink wat extra producten verkopen om deze kosten weer goed te maken. Online shopping kan natuurlijk niet zonder retouren, maar je onnodige retouren reduceren is noodzaak in deze tijden en levert veel op. Sterker nog elke euro die je investeert in retour reductie heeft een grotere impact op je winstgevendheid t.o.v. elke euro die je in online marketing stopt.

2. Een goed retourbeleid leidt tot meer omzet

Je retourbeleid goed neerzetten helpt koopdrempels bij consumenten weg te nemen. Voor 61 procent van de consumenten is een goed retourbeleid een voorwaarde om voor een webwinkel te kiezen. Dat betekent dat je in de aankoopjourney van de klant ook helder moet communiceren over je retourpropositie. Zonder deze informatie zal niet elke klant tot een aankoop overgaan in jouw webwinkel. Ook kan het goed afhandelen van een retourzending van een klant leiden tot grotere loyaliteit. Een online retour terugsturen leidt in 44 procent van de gevallen tot een vervolgaankoop, als je het retourproduct terugbrengt in een winkel is dit zelfs 66 procent. De focus op retouren kan dus ook helpen je omzet te vergroten.

3. CO2 Footprint reduceren

In tegenstelling tot wat je misschien zou denken, is de directe impact op CO2 uitstoot van een retourpakket vrij beperkt. Onderzoek toont aan dat de meeste retourpakketjes naar een pakketpunt worden gebracht en meegaan in de bestelbusjes die anders toch leeg zouden terugrijden naar het distributiecentrum. Toch betekent het voorkomen van retouren minder logistieke bewegingen op de heen- en terugreis, minder verpakkingsmateriaal en minder waardeverlies van goederen. Een mooie bijdrage aan de verduurzaming van de e-commerce keten.

Retouren reduceren: hoe doe je dat?

Kortom zorg er voor dat je de vruchten plukt van de online groei die je in coronatijden hebt gerealiseerd. Creëer winstgevende groei door de komende periode aandacht te hebben voor de retouren in jouw model.

Meer lezen over hoe je dat kunt doen? Download hier het whitepaper: 5 manieren om retouren te reduceren.

Heidi van Eijk is founder van Reductify.