Twinkle | Digital Commerce

Omgaan met onverwacht online succes

2020-06-30
1000562
  • 1:53

Hoewel de winkel leeg blijft, staan de webshops van veel winkeliers roodgloeiend. Sommigen ontvangen vier keer zoveel online orders dan normaal. Zo’n onverwachte groei zet ondernemers voor het blok.

Tekst: Jeroen Gehlen

Die ondernemers zijn gedwongen de focus te verschuiven, van service aan de toonbank naar online service. Daar komt hele andere ondernemersvaardigheid bij kijken, en logistiek is ineens core business. Hoe manage je dat?

Bij snelle groei bestaat het risico dat je omkomt in het werk – orders picken, inpakken, etiketten printen, dozen stapelen en zendingen volgen. Ondanks het harde werk ontstaat al snel chaos, pakketten gaan onvolledig of niet tijdig de deur uit en je nieuw verworven klanten worden meteen teleurgesteld. Daarnaast ligt de focus vaak op verkoop, de inkoop wordt vergeten, terwijl de levertijden vandaag de dag langer zijn dan normaal. Stroop dus niet meteen de mouwen op, maar zorg dat je het complete plaatje overziet en snel opschakelt naar een efficiënte werkwijze.

Logistiek op niveau

Waar je voorheen inpakte in de bezemkast, heb je nu meer ruimte nodig. En waar je eerst nog een adres kon overtikken en een etiket printen, is dat nu hinderlijk verloren tijd. Je wint snelheid door systemen te koppelen en te automatiseren, daarvoor bestaan tal van kant-en-klare tools. Met een pakbon en handscanner is het snel en zorgvuldig orders picken en het etiket wordt in een oogwenk geprint. Ook kun je transportlijsten uitdraaien waarmee je een kwaliteitscontrole uitvoert bij de overdracht aan de pakketdienst. Door het aantal pakketten te controleren, voorkom je dat er enkele onnodig blijven liggen, en je draagt officieel de verantwoordelijkheid over voor het opgegeven aantal pakketten. Dat geeft grip.

De juiste vervoerder

Werk je altijd met een vaste logistieke partner, bijvoorbeeld DHL, DPD of PostNL? Vanwege de enorme drukte bij vervoerders komen lang niet al hun pakketten op tijd aan. Hierbij zijn verschillen tussen regio’s en tussen vervoerders onderling. Het is sowieso verstandig om je klant bij het bestelproces te informeren over de actuele levertijden. Nog beter is het om je klant de keuze te bieden tussen verschillende bezorgers. Bijvoorbeeld naast een normale pakketdienst ook een same day delivery of expresdienst, waarvoor hij wellicht meer wil betalen. En denk ook aan elektrisch vervoer of een fietskoerier. Het is maar net wat bij jou en je klanten past.

Jeroen Gehlen is co-founder van verzendplatform Wuunder.