Twinkle | Digital Commerce

Microsoft updatet naar online only

2020-06-29
1000562
  • [nieuws]
  • 1:13

Microsoft heeft besloten om bijna al zijn winkels definitief te sluiten. Het softwarebedrijf zet voor zijn retailactiviteiten volledig in op online verkoop.

In Nederland beschikt Microsoft niet over eigen winkels, maar bijvoorbeeld in de Verenigde Staten wel. Sinds de coronacrisis waren die winkels echter gesloten. Reden voor het bedrijf om zijn retailstrategie aan te passen en definitief te deuren van de Microsoft Stores te sluiten. Vier locaties in New York, Londen, Sydney en Redmond worden omgebouwd tot experience centers, maar daar worden geen producten meer verkocht.

Leeuwendeel al online

Volgens Microsoft heeft de verschuiving van de activiteiten weinig gevolgen voor de eigen productenverkoop. Het leeuwendeel van de producten werd immers al online verkocht, laat het bedrijf weten in een persbericht. ‘Onze sales zijn online gegroeid doordat ons productportfolio vooral bestaat uit een digitaal aanbod’, stelt David Porter, corporate vice president van Microsoft. ‘We kijken ernaar uit om onze klanten online te blijven bedienen.’

Ook voor personeel van de Microsoft Stores verandert er niet veel. Sinds maart werden zij al ingezet om online klanten te helpen en bedrijven bij te staan met hun digitale transformaties. Volgens Microsoft wordt dit nu doorgezet. Porter: ‘We zijn enthousiast over de mogelijkheid om te innoveren in hoe we met alle klanten omgaan.’

Microsoft laat verder weten te blijven investeren in zijn webshops, waar het maandelijks naar eigen zeggen zo’n 1,2 miljard mensen mee bereikt. Het sluiten van de winkels kost Microsoft naar verwachting zo’n 450 miljoen dollar.