Twinkle | Digital Commerce

Te huur: sleurhut

2020-05-04
1000562
  • [interview]
  • 1:30

Platform Caravandelen.nl. biedt consumenten de mogelijkheid om hun caravan te verhuren via een zelfgemaakte advertentie. En huurders zijn volgens de platformeigenaar goedkoper uit omdat ze rechtstreeks van particulieren huren.

‘De meeste caravans staan 48 weken van het jaar in een stalling te verstoffen. Als mensen hun eigen vakantie of kosten terug willen verdienen, kunnen ze hun caravan via ons platform gratis te huur aanbieden. En andersom: mensen die willen meedoen aan de deeleconomie en voor relatief weinig geld een complete caravan willen huren, kunnen deze vinden op Caravandelen.nl’, steekt eigenaar Arno Brokelman van wal. ‘Zowel verhuurder als huurder draagt zo bij aan een duurzame maatschappij.’ Verhuurders bepalen zelf hun dagprijzen. ‘De huurder betaalt boekingskosten en een bepaald percentage over de dagprijs. Daarmee houden wij het platform draaiende’, aldus de eigenaar. Hij houdt als bemiddelaar de betaling en borg van de huurder vast en sluist de gelden pas door als alles in orde is. ‘De afwikkeling van de betaling wordt simpel en veilig door ons geregeld, dus geen administratieve rompslomp voor huurder of verhuurder. Dat is onze belangrijke toegevoegde waarde.’

Brokelman onderscheidt zich van anderen doordat de concurrentie volgens hem vooral gericht is op de verhuur van campers. ‘En dat is wezenlijk anders’, vindt hij. ‘Als je op vakantie een boodschap moet doen of je wilt een dagje van je camping weg, dan pak je makkelijker de auto. Een camper parkeren bij de lokale supermarkt is in Frankrijk bijvoorbeeld niet altijd even makkelijk.’

Om naamsbekendheid te genereren maakt de platformeigenaar vooral gebruik van SEO en SEA. Daarnaast zet hij social media in, verspreidt hij folders bij campings, en belt hij met caravanbezitters. De grootste uitdaging is het aanbod continu te laten groeien; het doel is om binnen twee jaar twee- tot driehonderd caravans op het platform te kunnen presenteren.