Pionieren, digitaal, ondernemend en nieuwsgierig. Dat zijn de vier termen die het best passen bij Annemarie Steenbergen. Haar carrière begon in de marketingcommunicatie-/reclamewereld, maar ze switchte een jaar of tien geleden naar een online functie bij retailer Jumbo. Ze verpandde haar hart aan e-commerce en had vervolgens functies bij Xenos, Nextail en Libbey. Recent stapte ze over naar Bidfood.
Foto: Bas Lievens
Inspiratie
‘Mijn nieuwsgierigheid voedt mijn inspiratie. Ik raak geïnspireerd door te praten met vakgenoten, met ondernemers, met andere mensen, vooral als ze in andere branches zitten. Wat drijft hen? Ik krijg energie van mensen die verder durven kijken, die andere ideeën hebben. Concrete voorbeelden komen uit de hoek van futuristen en trendwatchers: Adjiedj Bakas, Bart Götte en Richard van Hooijdonk. Maar ook weekendjes weg kunnen heel inspirerend zijn; elders vertoeven en daar observeren wat er gebeurt, parallellen zien.’
Brancheontwikkelingen
‘Marketplaces zijn, zeker nu Amazon in het land is, een hot topic. Ze zijn vooruitstrevend in hoe ze met additionele services de keten kunnen verbreden. Kijk bijvoorbeeld naar de samenwerking van bol.com met fietsfabrikant Union. Dan ben je slim bezig met een groter geheel, met hoe je dingen relevanter en persoonlijker kunt doen voor de klant. Mensen durven steeds meer buiten gebaande paden te gaan. Commerce, ik spreek niet meer over e-commerce maar over commerce, wordt steeds meer consumer driven business. Bedrijven moeten zichzelf de vraag stellen: hoe kunnen we relevant blijven voor de consument? Steeds meer platforms zijn daarmee bezig. Samenwerkingen zorgen daarbij voor vooruitgang. Maar dat vinden veel organisaties nog eng, want dan geven ze de controle uit handen.’
Shoppen
‘Ik kijk voor veel dingen heel bewust of ik ze kan halen bij detaillisten in de buurt. Ik kies voor kwaliteit en beleving, en ik gun het ze. Ik laat me er persoonlijk inspireren door hun waren, dat biedt toegevoegde waarde. En daarnaast vind ik het natuurlijk hartstikke leuk om met deze ondernemers te praten en elkaar wederzijds te prikkelen en te inspireren. Alles wat ik níet in de buurt kan vinden, schaf ik online aan.’
Vrije tijd
‘Ik heb een vriend en twee kinderen, van 7 en 3. Mijn vrije tijd is aardig gevuld: ik speel hockey en badminton, beide in competitieverband. Ik ben daarnaast hockeycoach van een jeugdteam en draai wekelijks bardiensten. Verder fotografeer ik graag en doe ik best veel vrijwilligerswerk: ik collecteer voor goede doelen, help lokale initiatieven en ik ben beheerder van de Facebook-community “Ik Geef Vraag Leen”, een soort regionale gratis marktplaats met zesduizend leden. Last but not least ben ik op en top bourgondiër.’
Trots
‘Ik ben trots op de groepsprestaties. Zo hebben we met het team bij Xenos en Nextail door verandermanagement de hele organisatie mee gekregen om de nieuwe visie te omarmen en echt anders te gaan werken.’
Quote
‘De uitspraak van Einstein: “I have no special talent. I am only passionately curious” is mij op het lijf geschreven. Ik geloof er ook echt in. Daardoor maak je overal het beste van.’
Guilty pleasure
‘Eh … ik ben dol op de opzwepende balkan beats van Shantel. Die mix van traditioneel Slavische muziek, Jiddische klanken en woeste polka’s vind ik onweerstaanbaar. Ik zeg altijd gekscherend dat ik in een vorig leven zigeuner moet zijn geweest. Dat verklaart meteen mijn liefde voor kermissen, hoppa, nóg een guilty pleasure!’
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
'Ik krijg energie van mensen die verder durven kijken, die andere ideeën hebben'
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.