Twinkle | Digital Commerce

'Bewuste aankopen vergen verleiding en een connectie met de klant'

2020-03-09
1000562
  • [opinie]
  • 1:38

Een Snickers, hij ligt er prachtig bij in het schap bij de kassa. Je maag knort en voor je het weet loop je de winkel uit met zo’n reep in je mond. Ode aan de techniek van onbewuste verleiding.

Verschillende casussen bewijzen de kracht van verleiden bij een impulsaankoop. Dit is echter lastiger bij producten die langer meegaan. Bewuste aankopen vergen verleiding en een connectie met de klant. Mensen denken lang na voordat ze die ene auto, die tafel of dat vloerkleed aanschaffen. Hiervoor is een goede marketingstrategie nodig.

Om binding met klanten te krijgen is het creëren van een persoonlijke band belangrijk. Je kunt klanten via verschillende kanalen vragen wat ze zoeken, welke stijl of design ze nog missen in het assortiment. Zo betrek je ze bij een belangrijk onderdeel van je bedrijfsvoering: assortimentsontwikkeling. Daarnaast kun je je aan klanten binden via inspirerende beelden, aanbiedingen en onderhoudstips. Een sterk content-team dat op elk kanaal laat zien wat er is en wat kan, is onmisbaar. Je aanbod moet altijd 24/7 via de juiste kanalen zichtbaar zijn. Dan komt er advies en persoonlijk contact. Een uitdaging voor honderd procent e-commerce gefocuste bedrijven. Maar laat je afdelingen nauw samenwerken en je biedt klanten de gewenste persoonlijke ervaring.

Tevreden klanten zorgen voor nieuwe klanten. Een hoge klanttevredenheid zorgt voor sterke mond-tot-mondreclame. Denk eens aan een sterk loyaliteitsprogramma. Geef tevreden klanten iets terug voor hun aanbevelingen. Het product is gekocht en het nieuwe vloerkleed ligt op de grond. Nu is de kunst om op het juiste moment, via het juiste kanaal, het contact weer terug te vinden met je klant. Kom met tips, vragen of nieuwe producten en houd de band met je klant warm. Wees niet opdringerig maar bouw aan een relatie.

Joost van der Goot is partner-eigenaar van Volero. Hij geeft de pen voor de volgende column door aan Sjoerd Trompetter, oprichter van Naïf.